Overweeg je om Instagram Shopping in te zetten voor het promoten van jouw producten? Met Instagram Shopping kun je niet alleen jouw producten promoten maar ook meer bezoekers naar jouw webwinkel of website genereren. Deze extra functie is gratis en wist je dat je producten kunt taggen in de berichten? Je hoeft dan niet meer te verwijzen naar de link in jouw bio en je kunt maximaal 5 producten taggen in 1 bericht. Plaats je een Instagram Storie handmatig dan kun je 1 product taggen.
Lees hoe je een begin kunt maken met 5 simpele stappen in Instagram Shopping:
1. Instagram Shopping is alleen mogelijk bij een bedrijfsaccount. Een bedrijfsaccount is gratis en kun je gemakkelijk met een mobiel aanpassen. Heb je dit nog niet dan kun je deze als volgt instellen. Ga naar je profiel en klik rechts bovenaan op de 3 liggende streepjes, ga dan naar ‘Instellingen’ en klik op ‘Account’ dan scroll je naar beneden en zie je in lichtblauwe letters staan ‘overschakelen naar professioneel account’, klik deze aan. Klik dan op onderstaande blauwe balk ‘Doorgaan’, kies een categorie die bij jouw bedrijf past en klik op onderstaande blauwe balk ‘Klaar’.
2. Koppel het Instagram bedrijfsaccount aan de zakelijke Facebook pagina. Ga naar je profiel en klik rechts bovenaan weer op de 3 liggende streepjes en klik op ‘Instellingen’ en dan klik je op ‘Account’. Klik vervolgens op ‘Delen in andere apps’ en dan kun je bovenaan op het Facebook icoontje klikken om jouw zakelijke Facebook pagina te koppelen aan jouw Instagram bedrijfsaccount.
3. Heb je al een productcatalogus aangemaakt op Facebook? Heb je dit nog niet ingesteld ga dan naar jouw zakelijke Facebook pagina. Het handigste is om dit via een laptop te doen omdat niet alle functies op de mobiele weergave staan. Als je op de zakelijke Facebook pagina staat dan zie je helemaal rechts een menubalk staan en dan klik je op ‘Business Suite’ en dan kom je in de omgeving waar je het shopgedeelte kunt beheren. Klik dan op ‘Handel’, klik dan op ‘Catalogus’ en dan op ‘Artikelen’. Je ziet rechtsboven een blauwe balk staan met ‘Artikelen toevoegen’ en daar kun je dus een start maken met het invoeren van jouw producten.
4. Voor het invoeren van producten kun je ook kiezen voor een automatische koppeling als je bijvoorbeeld werkt met WooCommerce (via WordPress), Open Cart of Shopify, nieuwe producten worden dan automatisch verwerkt in Instagram & Facebook Shopping. En als jouw Instagram bedrijfsaccount is gekoppeld met jouw zakelijke Facebook pagina dan zijn de producten ook te zien op Facebook inclusief het taggen van jouw producten in een bericht.
5. Als laatste, zorg ervoor dat het shopgedeelte van jouw Instagram bedrijfsaccount wordt goedgekeurd. Ga naar jouw profiel en naar de 3 liggende streepjes die vind je rechts bovenaan, klik dan op ‘Instellingen’ en dan op ‘Bedrijf’ en klik dan op de blauwe letters ‘Instagram Shopping instellen’ en wacht op goedkeuring. En dan ontvang je goedkeuring, hoe leuk is dat want je kunt aan de slag met het promoten van jouw producten. Mocht je niet direct goedkeuring ontvangen check dan aan welke regels je moet voldoen en zorg in ieder geval dat je minimaal 9 artikelen kunt invoeren, Instagram en Facebook gekoppeld zijn en dat je de betaaloptie ‘Betalen via website’ instelt anders zal de Instagram Shopping niet werken.
Met het volgen van deze 5 simpele stappen zul je merken dat je meer bezoekers genereert naar jouw webwinkel of website, wat kan leiden tot een aankoop. Zo zorg je voor meer zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf en maak je een stap in het professionaliseren van jou online marketing. Dit is een gastblog van onze Social Media VA Jessica, van Social Media Support NL. Ze geeft ondersteuning in social media beheer bij webwinkeliers.
Lees ook
7 tips voor de juiste blog planning strategie
Blog planning is belangrijk bij een goede marketing strategie. Als je dit volgens een vast plan gaat inzetten, dan ga je bloggen meer bij je marketing strategie betrekken. Doe je dit goed, dan ga je dit zeker in je online zichtbaarheid terugzien. Via blog trainingen...
Hashtag onderzoek voor Instagram, werk met praktische tools
In 2019 heb ik een blog geschreven over ‘start een hashtag onderzoek op Instagram’, wat één van ons meest gelezen blogs is. Nu gaan we verder vanuit deze basiskennis met meer verdieping in de analyse van een goed hashtag onderzoek. We gaan even terug naar de basis,...
5 thuiswerktips voor meer structuur en werkgeluk
Wat als je in deze tijd ineens moet thuiswerken? Wil je weten hoe je meer werkgeluk in de drukke dagen gaat krijgen? In dit blog geef ik vijf thuiswerktips voor meer structuur en werkgeluk.
Clubhouse, het snel groeiend social media platform
Wil je weten of Clubhouse zou passen in jou social media strategie? Clubhouse is sinds 2021 een social media applicatie die functioneel volledig draait op audio. Clubhouse geeft gebruikers de mogelijkheid om live gesprekken te voeren en mee te luisteren. Zie Clubhouse...