5 tips om in je bedrijf of webwinkel te gaan organiseren

door | sep 2024 | Content Marketing, Focus & Structuur, Marketing, Social Media, Webwinkel | 0 Reacties

Focus, structuur en overzicht zijn belangrijk voor een succesvol bedrijf of webwinkel. Of je nu een startende ondernemer bent of al 15 jaar een goedlopend bedrijf hebt, het efficiënt organiseren van je dagelijkse taken en middelen kan het verschil maken tussen chaos en controle. In deze blog deel ik vijf praktische tips voor het organiseren van je bedrijf of webwinkel. Van het slim indelen van je fotobeelden tot het strategisch inzetten van themadagen voor je administratie en social media. Met deze organisatie- en structuurtips breng je niet alleen orde in de chaos, maar creëer je ook meer ruimte voor creativiteit, groei en helder overzicht.

Focus, Structuur en overzicht

Veel ondernemers coach ik via mijn ‘meer focus, structuur en overzicht’ methode. Met basis tips ga je stap voor stap meer focus en overzicht ervaren. In het Business Coach Traject met persoonlijke 1-1 coaching, leer je hoe je deze methode kunt toepassen om meer structuur in je werkweek te brengen. Hierbij geef ik vijf praktische tips voor het beter organiseren van je werkweek. Vind je het lastig om overzicht te houden in je administratie, klantenafspraken, en social media? Door te werken met themadagen, ervaar je al snel meer rust en structuur.

Tip 1: Werk met themadagen

Verhoog je productiviteit door te werken met vaste themadagen. Dit stelt je in staat om meer te doen in minder tijd. Plan een  wekelijkse contentdag in, waarop je al je content creëert: schrijf je blogs, nieuwsbrieven en social media posts, en maak video’s en Reels voor Instagram. Door per maand een contentplanning op te stellen, werk je gestructureerd en efficiënt. Met themadagen batch je taken, wat leidt tot meer rust en minder afleiding.

Tip 2: Evaluatie en reflectie

Om je bedrijf goed te organiseren, is het belangrijk om tijd vrij te maken voor evaluatie en reflectie – iets dat vaak over het hoofd wordt gezien. Gebruik hiervoor een vaste dag per week of maand en combineer dit met je administratietaken. Bekijk de statistieken van je social media en website; deze geven je waardevol inzicht en zo maak je nieuwe keuzes. Evaluatie is de sleutel tot groei en het verbeteren van je bedrijf. Vergeet niet om deze taak uit te schrijven in je planner bij de weekplanning.

Tip 3: Organiseer fotobeelden

Het beheren van fotobeelden kan een flinke klus zijn, vooral als je werkt vanuit diverse thema’s. Organiseer je beelden door ze op te slaan in mappen per jaar en thema. Dit maakt het eenvoudiger om specifieke beelden terug te vinden wanneer je ze nodig hebt, en zorgt ervoor dat je archief netjes en overzichtelijk blijft. Maak voor elk jaar een nieuw fotoalbum en verdeel dit vervolgens in maanden of thema’s. Zelf organiseer ik mijn beelden ook op het juiste formaat voor Instagram Stories en Pinterest, zodat alles altijd snel terug te vinden is.

Tip 4: Maak gebruik van Canva

Als je veel werkt met Canva voor het maken van grafische content, maak dan optimaal gebruik van de mappenfunctie. Creëer mappen voor verschillende projecten, klanten of contenttypes, zoals social media posts, presentaties of advertenties. Dit houdt je ontwerpen gestructureerd en bespaart je tijd bij het zoeken naar specifieke bestanden. In Canva zijn er veel mogelijkheden ook voor het organiseren van je fotobeelden, ook met extra overzicht.

Tip 5: Gebruik een digitale planner

Een goede digitale planner kan het verschil maken in het organiseren van je werk. Gebruik tools zoals Trello, Asana, of een andere projectmanagement software om je taken te organiseren en deadlines bij te houden. Voeg herinneringen en meldingen toe om ervoor te zorgen dat je op schema blijft, en evalueer wekelijks je voortgang. Heel fijn om te gebruiken bij het behalen van je doelen, taken uitschrijven naast je praktische bureau planner.

 

Breng orde en overzicht in je bedrijf

Het succesvol runnen van een bedrijf of webwinkel vraagt om meer dan alleen goede ideeën; het vereist ook een sterke organisatie. Door deze vijf tips toe te passen, kun je niet alleen je werkweek efficiënter indelen, maar ook meer rust en overzicht creëren. Of je nu begint met het organiseren van je fotobeelden, creatieve templates maakt in Canva, of met themadagen start voor je dagelijkse taken, elke stap brengt je dichter bij een gestructureerd en productief bedrijf. Begin vandaag nog met het gebruiken van deze praktische tips en ontdek hoe georganiseerde werkmethodes je helpen om verder te groeien in je bedrijf.

Wil je nog meer informatie en inspiratie lezen over thema’s als focus, structuur en de plan methode? Bekijk hier mijn eerder geschreven blogs. Veel succes met deze methode.

Blog 1: Werk met een planner

Blog 2: Structuur met een jaarplan

Blog 3: Focus met de structuur plan methode

Lees ook

Omdenken in tijden van het coronavirus voor ondernemers

Omdenken in tijden van het coronavirus voor ondernemers

Wat kan het leven voor jezelf, je gezin en je bedrijf er ineens anders uitzien. In tijden van het Corona-virus staan we voor een verandering. In de zorg, bij de supermarkten, in het onderwijs en andere sectoren wordt er dag en nacht doorgewerkt. Terwijl het werk voor...

Spoor obstakels op je website op en verkoop meer

Spoor obstakels op je website op en verkoop meer

Zonder dat je het zelf in de gaten hebt liggen er allerlei drempels op je website. Dingen waardoor bezoekers niet tot een aankoop over gaan. Als in een fysieke kledingwinkel geen paskamers aanwezig zijn, dan is dat een reden voor bezoekers om er niet te kopen. Het...

Meer balans in je drukke werkweek voor ondernemers

Meer balans in je drukke werkweek voor ondernemers

Bij de start van een nieuw jaar geef ik veel advies aan bedrijven en webwinkeliers om met een goede planning te gaan werken. Dit doe ik door te werken volgens een gericht marketingplan. En het gaan werken volgens een duidelijk plan, zal je hierbij zeker meer focus en...

Tips voor het algoritme op de diverse sociale media

Tips voor het algoritme op de diverse sociale media

Het algoritme bepaalt wat je op de tijdlijn te zien krijgt, maar hoe werkt dit nou? Vaak ontvang ik vragen van klanten hierover, maar niemand weet hoe het algoritme precies werkt. Het algoritme is wel een proces dat alle beschikbare berichten rangschikt, die kunnen...

Download hier het E-book Marketingplan voor
jouw bedrijf of webwinkel

Gratis Business gesprek

Plan een gratis businessgesprek bij Audrey van Studio Online Marketing

Gratis E-book

Business Community