Een marketingplan is over het algemeen een saai en zakelijk leermodel, maar dit zal je niet stimuleren om hier actief mee aan de slag te gaan. Met een marketingplan ga je leren om doelen te stellen, te formuleren en om te zetten naar acties en taken. Een marketingplan is voor ondernemers de weg naar meer succes. Door bewust stil te staan en doelen stellen, tot het goed inplannen van een ondernemersplan. Zonder structuur is het lastig om een goed marketingplan te gaan schrijven. Een plan uitwerken kost tijd, maar verdien je altijd terug.
Ga werken volgens een marketing strategie, een gericht plan wat je zal gaan helpen om meer efficiënt te gaan werken. Gericht op jouw doelgroep en je ideale klant. In dit blog vertel ik je mijn 7 tips om met doelen stellen, volgens een marketingplan te gaan werken.
#Tip 1 | Doelgroep en ideale klant
Weet wie jouw doelgroep is en waar je deze kunt volgen op social media. Maak van je volgers klanten en neem je content planning mee in het marketingplan. Ga in deze fase op zoek naar het goed inzetten van je sociale marketing. Werken met een duidelijke strategie is heel belangrijk om te verwerken in je plan. Wat zou je graag anders willen zien? Maak hier een gericht doel van. Zo ga je bewust nadenken over je doelgroep, je plan en de acties die hierbij nodig zijn. Het bepalen van je doelgroep en ideale klant is de basis van de start.
#Tip 2 | Balans tussen privé en werk
Waar ondernemers vooral tegenaan lopen, is dat er niet voldoende balans is op drukke werkdagen. Neem dit zeker ook in je plan mee, ga voor jezelf uitschrijven wat hierbij belangrijk is. Werk in je plan niet alleen met zakelijke doelen, maar kijk eerst naar je persoonlijke wensen. Wat zou je dit jaar anders willen doen? Kies meer naar zelf-liefde, plan eerst tijd voor jezelf in. Neem deze tip ook mee in je marketingplan. Ga voor meer balans, want dit geeft vooral positieve energie om weer door te gaan met je nieuwe plannen.
#Tip 3 | Meer structuur en overzicht
Uit ervaring weet ik dat veel ondernemers, met een planner meer overzicht krijgen. Door alles uit te gaan schrijven, zal je bewuster aan je doelen gaan werken. Kies voor een goede planner die veel mogelijkheid voor notities heeft. Voor het uitschrijven van nieuwe inspiratie en het verwerken in je nieuwe maanddoelen. Via het weekoverzicht ga je per dag vaste acties en taken inplannen. Door hier actief mee te gaan werken, zal je meer focus en structuur gaan ervaren. Dit zijn doelen waar wij als ondernemers naar op zoek blijven.
#Tip 4 | Werk met kleine doelen
Met een planner ga je gebruik maken van de weekplanning, met acties op een vaste dag. Hierdoor zal je meer structuur gaan krijgen en overzicht houden in de drukke werkdagen. Door met een maanddoel te gaan werken, blijf je bewust met een doel bezig. Maak de taken hiervoor niet te groot, zorg dat het overzichtelijk blijft. Schrijf op vaste dagen de taken verder uit. Als je werkt aan een groot doel, maak er dan per week en maand kleinere acties voor. Pas dan ga je de juiste doelen behalen en blijf je volgens een structuur hieraan werken.
#Tip 5 | Meer focus tijdens je werkdag
Naast een goed marketingplan is een juist werkritme ook heel belangrijk. Want je wilt juist meer focus en structuur krijgen tijdens drukke werkdagen. Zeker als je veel zittend zit te werken, adviseer ik om 1 x per uur van je werk op te staan. Ga even koffie of thee halen, neem even rust voor jezelf. Na 10-15 minuten ga je weer verder. Zou hou je een betere focus en zorg je ervoor dat je niet te lang achter een beeldscherm blijft zitten. Bij een goed plan, hoort ook alles uit je werkdag halen. Kijk eens hoe je dit anders zou kunnen gaan doen.
#Tip 6 | Formuleer drie jaardoelen
Via het marketingplan ga je eerst starten om jouw doelen te formuleren voor het nieuwe jaar. Waar wil je eind dit jaar staan met de doelen? Kijk hierbij bewust naar de omzet, het aantal klanten tot de volgers via sociale media. Deel je jaardoelen in vier blokken en noteer hierbij alle acties je hiervoor moet doen. Alleen dan ga je de doelen behalen. Zo bereik je meer met het werken van doelen. Maak ze concreet en blijf hiermee doorgaan. Evalueer en bekijk ze per maand, zodat je de nieuwe maanddoelen hierin kunt gaan bijstellen.
#Tip 7 | Stel je plan naar wens bij
Meten is weten, ook bij het actief werken met een goed marketingplan. Want je doelen kunnen ook in de loop van het jaar veranderen. Daarom is het werken vanuit kwartaal en maanddoelen zo belangrijk. Stel dus je plan naar wens bij, waar nodig. Kijk hier kritisch naar, want zo blijf je als ondernemer ontwikkelen. Blijf je planner actief bij je plan gebruiken. Want het is zo fijn om taken af te vinken, die zijn behaalt. Dit geeft je rust met nog meer overzicht.
E-book en persoonlijk marketingplan
Wil je onze Top 15 tips nog uitgebreider verder lezen over een marketingplan voor ondernemers? Download dan hier ons gratis E-book met nog meer praktische tips. Want het werken met een marketingplan is ‘doen’ en je dromen blijven volgen. Wil jij als blog lezer graag ook een persoonlijk marketingplan ontvangen? Deze is het hele jaar op te vragen door contact met ons op te nemen. Geef de bedrijfsnaam en website aan ons door, dan sturen we dit graag naar je toe. Dit is de eerste stap naar het werken met een gericht marketingplan.
‘Succes komt niet zonder voorbereiding’
Lees ook
Business Scan Rapport voor je bedrijf of webwinkel
Zou je eens feedback op je bedrijf willen? Vraag je af hoe je moet starten met bloggen? Wat zijn de gouden tips om vanuit meer focus en structuur te gaan werken? Soms is het fijn om te zien waar je nu staat en waar verbeterpunten liggen. De bedrijf en webwinkel scan...
Hoe je meer focus krijgt via de structuur plan methode
Ben je op zoek naar meer focus op je werkdagen? Lees mijn blogs die ik hier al over heb geschreven. In dit blog geef ik je 7 tips om met meer focus te werken aan de structuur en plan methode. Via onze trajecten werken we vanuit de meer focus, structuur en overzicht...
7 tips voor meer klanten, omzet en verkopen op Instagram
Personal branding is het visitekaartje van je website. Dit is de herkenbaarheid van je bedrijf en webwinkel. Zo is ook je Instagram account je visitekaartje, die dagelijks door veel potentiele klanten bekeken kan worden. Het is tijd om voor meer klanten en verkopen te gaan. Maar wat zijn
Loslaten, een belangrijk thema voor ondernemers
Tijdens het Business Coach Traject zie ik waar veel ondernemers tegenaan lopen. Met een coachcall komen diverse thema’s langs, die bij veel doelgroepen weer terugkomen. In drukke tijden zie ik bij veel ondernemers de druk weer hoger worden. De werkdagen zijn te kort,...