Blog planning is belangrijk bij een goede marketing strategie. Als je dit volgens een vast plan gaat inzetten, dan ga je bloggen meer bij je marketing strategie betrekken. Doe je dit goed, dan ga je dit zeker in je online zichtbaarheid terugzien. Via blog trainingen geef ik je al mijn lessen, ervaring die hierbij belangrijk zijn. Van het werken met een plan, het bedenken van onderwerpen tot een kalender en planner. Deze trainingen komen terug in onze blog inspiratie Community, in dit blog zal ik 7 tips met je delen voor een goede blog planning.
Start met een blog planning
Met een planning kun je ervoor zorgen dat al jouw categorieën vaak genoeg langs komen, zodat ze met elkaar in evenwicht blijven. Daarbij kun je beter vooruit werken. Het geeft je meer focus en overzicht, als je weet waarover je gaat schrijven. Door deze manier van werken, zal de lezer meer soorten onderwerpen van je gaan zien. De blogs lopen meer in elkaar over, het zal zo meer één geheel zijn. Zo ga je ook meer waardevolle blogs schrijven, waardoor de kwaliteit weer beter zal zijn. Dit is de weg naar bloggen volgens meer structuur.
Maak eigen keuzes in blog planning
In deze fase is het belangrijk bij blog planning, om keuze voor jezelf te maken. Bepaal hierin hoe vaak je wilt gaan bloggen. Mijn advies is om zeker maandelijks een blog te schrijven. Maar wees wel realistisch, kijk of dit haalbaar is. Dit zijn keuzes die je nu gaat maken. Schrijf het eens uit, werk het uit in je eigen planner. Met als doel dat je hiermee volgens meer focus, structuur en overzicht gaat bloggen. Stel hierbij de volgende vragen:
- Hoe vaak wil je gaan bloggen?
- Kijk wat hierbij haalbaar zal zijn
- Werk hierin volgens een duidelijk plan
- Hou rekening ook met de tijd van voorbereiding blog
Overwin je schrijfangst bij bloggen
Wat is dat toch? Dat we onzeker zijn en blijven over onze blogs? Jij bent een expert, want je geeft inspiratie aan jouw doelgroep. En dat doe je goed. Weet dat veel ondernemers hier tegenaan lopen. Hier nog wat praktische tips als dit voor jou ook herkenbaar is:
- Niemand ziet je typen, ga het gewoon echt doen!
- Pas als je tevreden bent, zet je het online
- Idee om iemand je blogs na te laten lezen
- Jij hebt zoveel kennis, maak hier dus gebruik van
Bepaal je ideale schrijfmoment
Wil je volgens meer focus gaan bloggen, dan is het belangrijk om je ideale schrijfmoment te bepalen. Is dit juist in de ochtend, middag of avond? Goed om hier in je blog planning rekening mee te houden. Al is schrijven in het moment ook fijn. De ene keer zal je meer inspiratie hiervoor hebben. Dat is voor iedereen anders. Ga dit ook uitschrijven in je planner.
Maak een goede content kalender
Als je een plan en lijst met onderwerpen hebt, kun je gaan invullen. Zorg hierbij voor voldoende afwisseling, dat is altijd goed. Een idee is om vanuit een thema te schrijven. Thema’s kun je per maand doorzetten naar social media en e-mail marketing. Dit geeft je ideeën en inspiratie, voor je lezers en volgers. Er zijn diverse tools die je als content kalender kunt gaan gebruiken. Kijk hierbij altijd goed wat bij je past, deze kan ik zeker aanraden:
- Papieren planner of notitieboek
- Trello: beheer hier je projecten
- Excel bestand voor blog planning
- Editorial plug-in (voor WordPress)
Gebruik hierbij de OSB-methode
Dus door te werken met een goede blog planning, ga je zeker de juiste doelen behalen. Zelf werk ik met de OSB-methode. Je gaat hiermee bewust een onderwerp bepalen, daarna ga je informatie verzamelen en dit met structuur uitzetten. Daarna ga je het blog schrijven, volgens een goede planning. Doe deze acties niet op één dag. Plan het in via je planner of een online tool die je gebruikt. Door het uit te schrijven ga je bewuster met blog planning bezig. Ga zo volgens een blog planning werken, deze OSB-methode geeft je houvast tijdens het bloggen. Zo leer je acties en taken beter plannen volgens een goede blog strategie.
Geef antwoord op vragen van doelgroep
De laatste tip is zeker niet minder belangrijk. Want bloggen is goed om juist te scoren in Google. Richt je dus op vragen die steeds aan Google worden gesteld. Ga hiervoor de beste tips geven en kijk altijd naar je doelgroep en ideale klant. Waar zoekt je ideale klant naar op Internet? Laat jezelf zien als expert en geef de lezer inspiratie. Geef antwoord op vragen van je doelgroep en zoek de interactie op met je lezers. Deel je blogs via de social media.
Blog inspiratie voor ondernemers
Ik kan nog heel veel tips en voordelen over bloggen blijven geven. Maar misschien is het voor jou tijd om ook via onze Community aan te sluiten? Volg onze blog trainingen voor extra inspiratie en ga samen met andere ondernemers samen bloggen. Het stimuleert om elke maand een nieuw blog te gaan schrijven. Doe je mee voor €59.- euro per jaar? Met bijna elke maand een blog training, met veel tips en uitleg. Bekijk hier de mogelijkheden via onze dienst Blog Marketing Coach, ook als je juist via coaching feedback wilt krijgen op al je blogs. Volg je eigen weg, maar ga bloggen. Maak je bedrijf of webwinkel online zichtbaar.
Lees ook
5 thuiswerktips voor meer structuur en werkgeluk
Wat als je in deze tijd ineens moet thuiswerken? Wil je weten hoe je meer werkgeluk in de drukke dagen gaat krijgen? In dit blog geef ik vijf thuiswerktips voor meer structuur en werkgeluk.
Clubhouse, het snel groeiend social media platform
Wil je weten of Clubhouse zou passen in jou social media strategie? Clubhouse is sinds 2021 een social media applicatie die functioneel volledig draait op audio. Clubhouse geeft gebruikers de mogelijkheid om live gesprekken te voeren en mee te luisteren. Zie Clubhouse...
Meer focus en structuur door een overzichtelijk jaarplan
Wil je als ondernemer met meer focus en structuur gaan werken? Lees dan eerst ook het blog ‘meer focus en structuur in je werkdag als ondernemer.’ Hier vertel ik over 5 praktische tips hoe je de werkdagen efficiënt kunt indelen. Nu gaan we verder om met meer focus een...
7 tips bij doelen stellen voor een goed marketingplan
Een marketingplan is over het algemeen een saai en zakelijk leermodel, maar dit zal je niet stimuleren om hier actief mee aan de slag te gaan. Met een marketingplan ga je leren om doelen te stellen, te formuleren en om te zetten naar acties en taken. Een marketingplan...