Als webwinkel is de online zichtbaarheid een heel belangrijk onderdeel naar succes. Maar hoe blijf je goed online zichtbaar? Wat zijn belangrijke tips op weg naar meer klanten? Bij Studio Online Marketing coach ik ook veel webwinkeliers. Met het goed inzetten van een blog marketing strategie tot de zichtbaarheid in de social media. Er komt veel bij kijken. Maar wat zijn nou de tips, die jou bijzonder en uniek maken in de wereld van webshops? In dit blog geef ik mijn top 7 tips die van jouw webwinkel een succes maken.
#Tip 1: Start in een niche
Daar is de belangrijkste tip, start je webwinkel in een niche. Na zoveel jaar ervaring met webwinkel Hip & Stip Kaarten, weet ik als geen ander wat je hiermee kunt bereiken. Door in een duidelijk niche jouw webshop onder te brengen, ga je de weg in naar meer succes. Met zoveel webwinkels is het belangrijk om op te vallen. Doe je dat juist door heel veel producten aan te bieden? Of ben jij juist de expert in een bepaald product of thema? Zorg dus dat jij hierin de expert gaat worden. De online zichtbaarheid groeit dan zeker met je mee. Een webwinkel in een niche heeft heel veel voordelen. Er is vaak minder concurrentie als dat jouw webwinkel bestaat uit heel veel diverse producten. Zorg dus dat je uniek bent.
#Tip 2: Doelgroep en ideale klant
Weet als webwinkel wie je doelgroep en ideale klant is. Zoals je al vaker in mijn blogs hebt gelezen, is dit mijn basis regel in alles. Weet voor wie je content schrijft, wie is hierbij je doelgroep en ideale klant? Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Maak dus altijd inzichtelijk hoe hij/zij eruit ziet. Dit ga je vertalen naar de teksten in social media en je website. Werk altijd vanuit een goede basis, dit is de weg naar meer online zichtbaarheid. Want als je weet wie de juiste doelgroep is, kan je gericht de juiste platformen hierop afstemmen. Dus ga eerst onderzoek doen naar jouw ideale klant. Wat zijn vragen die je doelgroep heeft? Geef hier antwoord op in je teksten en ga de interactie aan met je volgers. Werk dit uit via een social plan zodat je gericht de connectie aangaat. De weg om van je doelgroep fans te maken.
#Tip 3 : Interactie social media
Nu je de doelgroep en ideale klant helder hebt, ga je de connectie aan met je volgers. Door jezelf ook persoonlijk te laten zien in de social media. Vertel meer over jouw product, ga vragen beantwoorden en laat ook beelden achter de schermen zien. We doen geen zaken met een logo maar met de persoon achter de webshop. Hou dit altijd in gedachten. Door al een foto in je profiel te plaatsen, is dit de eerste stap naar meer zichtbaarheid. Kijk altijd goed of dit bij jou en de webwinkel past. Video marketing is helemaal van nu, maar met Story op Instagram laat je ook meer van jezelf zien. Met zoveel webshops om je heen, is dit de weg naar meer zichtbaarheid. Laat zien waarom jouw product uniek is, vertel hierover.
#Tip 4: Goede productteksten
Voor een webwinkel is het heel belangrijk om goede product informatie uit te schrijven. Door goede productteksten met ook interne linken, zal je product meer zichtbaarheid gaan krijgen. Ook dat heeft tijd nodig. Maar een producttekst moet kort, krachtig en volledig zijn. Online shoppers willen snel alles over je product weten, dus maak de tekst niet te lang. Maar denk aan goede zoekwoorden en werk ook met interne linken. Zo zal de shopper langer in je webshop blijven. En ja, dat ziet Google weer graag. Hoe meer informatie de bezoeker over een product krijgt, hoe zekerder hij een aankoop zal ingaan. Schrijf dus een unieke product omschrijving. Verwerk hierin de belangrijkste zoekterm met aanvullingen van de leverancier.
#Tip 5: Duidelijk menu en thema’s
Je webwinkel is het visitekaartje volgens een goede branding. Maar net zo belangrijk is dat je een duidelijk menu hebt, waar alle pagina’s snel zijn terug te vinden. Als een bezoeker te lang moet kijken of zoeken, zal hij/zij wegklikken van je website. Dus zorg ervoor dat dit goed zichtbaar in je menu is te vinden. Verder is mijn advies om te werken met inspiratie thema’s. Denk aan inspiratie voor de feestdagen, zodat alle producten in dit thema bij elkaar staan. Een aparte pagina met alle merken bij elkaar tot een doelgroep of thema als verzameling. Zo werk je bewust aan de zoekwoorden analyse en zal een shopper dit via Google gaan vinden.
#Tip 6: Persoonlijke aandacht
Maak van elke bestelling een feestje, is de slogan van webwinkel Hip en Stip Kaarten. Hier bedoel ik mee, dat je van elke order iets persoonlijks maakt. Dat de ontvanger kan zien dat hier aandacht aan is gegeven. Stuur een kaartje als persoonlijk bedankje mee, altijd handgeschreven dit zal worden gewaardeerd. Laat zien waar jouw webwinkel voor staat, die persoonlijke service is heel belangrijk. Dit zal je klant onthouden en weer bij je terugkomen. De manier van versturen is het visitekaartje vanuit de webshop. Stuur een kleine attentie mee, ga een samenwerking aan met andere webshops. Geef je klant ook persoonlijke aandacht via het beantwoorden van vragen via mails. En werk samen met een bedrijf als Webwinkelkeur, met een keurmerk en reviews. Dit is de kracht naar meer succes.
#Tip 7: Meer zichtbaarheid
Sinds 2010 werk ik samen met een leuke groep ambitieuze webwinkeliers. Door het schrijven van content via onze social media en bij Winkelen in Holland. Daarbij geef ik via een Social Media Pakket gratis blog training aan webwinkels. Dit is de weg naar meer online zichtbaarheid. Maar ook werken we samen met Studio Plume aan offline zichtbaar zijn. Door het Winkelen in Holland A6 magazine, waar je jaarlijks als webshop aan mee kunt doen. En met succes, want dit doen we al 10 jaar. Vanaf 2022 starten we ook met het ontwerpen van een flyer, bekijk onze pagina waar je direct kunt aanmelden. Want de zichtbaarheid gaat ook offline verder. Webshops versterken elkaar, geven inspiratie en bloggen nu ook meer samen.
Volg Winkelen in Holland ook op Facebook en Instagram.
Lees ook
5 tips hoe je zelf SEO kunt verbeteren
SEO je hebt er vast al eens van gehoord. Als online ondernemer kom je er niet omheen. Pas je geen SEO toe, dan zal je ook minder goed gevonden worden. In dit blog geef ik je 5 praktische tips hoe je zelf SEO kunt verbeteren. Wat is SEO? Maar eerst, wat is SEO nu...
Maak gebruik van reviews in content marketing
Wat is het fijn om na een bestelling van je klant een mooi review te ontvangen. Of na het afsluiten van een dienst als coach, een fijne beoordeling te krijgen. Hier doe je het voor, denk je dan. Dit geeft je zo’n fijne flow om weer door te gaan, met nieuwe...
Facebook beheer voor social media
We starten het jaar met een nieuwe dienst online! Een dienst die achter de schermen via onze ‘strippenkaart’ al ruim 5 jaar wordt ingezet bij onze vaste klanten. Afgelopen jaar is Facebook marketing met nieuwe aanvragen sterk toegenomen. Er is door ondernemers meer...
Meer klanten door e-mailmarketing
2019 is van start! Hopelijk heb je eind vorig jaar jouw marketingplanning voor komend jaar gemaakt. Zo niet, doe dat dan nu alsnog. Door nu alvast te bedenken wat komend jaar de belangrijke momenten voor je doelgroep en voor jouw bedrijf zijn hoef je deze later alleen...