Personal branding is het visitekaartje van je website. Dit is de herkenbaarheid van je bedrijf en webwinkel. Zo is ook je Instagram account je visitekaartje, die dagelijks door veel potentiele klanten bekeken kan worden. Het is tijd om voor meer klanten en verkopen te gaan. Maar wat zijn hier praktische tips bij? Deze 7 tips zijn waardevol in content marketing. Want ja, via ons account komen wekelijks nieuwe volgers langs. De weg van personal branding naar volgers, fans en klanten. Start altijd met een goede basis op Instagram.
Tip 1: Personal Branding van je bedrijf
Branding is een belangrijke stap dat een volger klant bij je gaat worden. En ja, dat gaat niet zomaar. Een goede branding is het neerzetten en vertalen van jouw bedrijf naar Instagram. Via ons account zie je direct de overgang van de website naar Instagram. Dit is de weg naar herkenbaarheid, een merk of bedrijf zichtbaar maken. De kracht die je wilt uitstralen, de rust die je in je profiel en feed laat terugkomen. Denk hierbij aan je logo, de kleuren en stijl van je vormgeving. Laat deze zien in je Post, Story en overige content vormen. Dit is de weg van volger naar klant. Zo krijgt je bedrijf een gezicht, er is eenheid en dit geeft herkenning.
Tip 2: Maak je doelgroep zichtbaar
Voor wie laat jij jezelf zien op Instagram? Wie is hier je doelgroep? Voor wie schrijf jij content? Zo ga jij als bedrijf hier een plek creëren in de gedachte van jouw doelgroep. Maak altijd duidelijk wat je doet, hoe je dat doet en voor wie je dit zal doen. Maar vraag je eens af, is het voor je volgers al duidelijk genoeg wat je precies doet? Dit is het vervolg van personal branding. Ga voor connectie en betrokkenheid met je volgers. Laat jezelf zien en betrek hier je Story en/of Reel bij. Video marketing geeft je hierbij ook extra online zichtbaarheid.
Tip 3: Schrijf waardevolle content
De weg naar meer klanten en verkopen is vooral waardevolle content schrijven. Geef inspiratie en kennis gratis weg aan je volgers. Schrijf gericht voor jouw doelgroep, zodat volgers zich gaan herkennen in de hulpvraag. Werk vanuit de 80/20 regel, zodat je vooral richt op het schrijven van kennis en inspiratie. Maak een afwisseling van blogs, inspiratie quotes, leuke weetjes, promotie van je dienst of product. Maar zorg, dat het waardevol is, ga in gesprek met je volgers. Zoek interactie op door het stellen van vragen, dit is de weg naar meer verkopen op Instagram. Werk vanuit een plan, gebruik hier thema’s bij als inspiratie.
Tip 4: Klantenreis op Instagram
Neem je volgers mee in meer vormen van content op Instagram. Hiermee zal je het bereik gaan vergroten, maar dit is ook de weg naar meer interactie. Het inzetten van diverse content vormen leveren diverse voordelen. De ene vorm helpt je aan groei, de andere juist bij je expert status of aan positionering. Ook kijkt het algoritme naar de content vormen van al jouw volgers. Diverse content vormen zijn een Post, Story, Carrousel, Reel en Highlights. Neem je volgers mee in jouw unieke klantenreis, met waardevolle content.
Tip 5: Kwaliteit boven kwantiteit
Het gaat er niet om hoe vaak je veel content plaatst, maar zet kwaliteit altijd bovenaan. Ga niet plaatsen, om te plaatsen zeg ik altijd. Doe alles met een reden. Geef content ook de tijd om meer zichtbaar te worden. Het algoritme geeft nog steeds de voorkeur aan het tonen de meest recente posts. Geef ook ruimte aan je eigen content. Je hoeft niet elke dag op Instagram zichtbaar te zijn. Story verhalen op een vast tijd werken heel goed. Maak met jezelf afspraken, hoe vaak jij per week een nieuwe post en Story wilt gaan plaatsen. Maar hierin is kwaliteit heel belangrijk. Vertel je verhaal en neem je doelgroep hierin altijd mee.
Tip 6: Maak dienst of product verkoopbaar
Nu is het tijd om de connectie met je volgers aan te gaan. Dit doe je vooral door goed naar je doelgroep te luisteren. Je weet precies wat de problemen en verlangens van je ideale klant zijn. Maak je dienst of product dus verkoopbaar. Zorg hierbij voor een betere en effectieve marketing strategie. Plaats een poll in je Story met een vraag voor een link naar je dienst. Stel een vraag en ga direct de interactie aan. Met een vraagsticker kan de volger haar mailadres plaatsen, als jij meer informatie mag geven. Laat onderaan je post je account naam zien @studioonlinemarketing zodat snel via ‘link in bio’ alle informatie staat.
Tip 7: Verkoop het klanten resultaat
Verkoop niet alleen informatie, maar verkoop vooral het resultaat. Wat verandert er als ze jouw dienst of product hebben gekocht? Wat levert het doel en resultaat op? Zo kan de potentiële klant nog beter de waarde zien en zal hierdoor sneller overgaan tot een aankoop. Weet dat het keuze moment vaak is gebaseerd op emotie. Vraag je dus eens af wat het resultaat van jouw dienst is voor deze doelgroep. En nog mooier, vraag aan je huidige klanten wat jouw dienst of product voor hun heeft gedaan. Laat ook reviews van klanten zien, neem deze marketing strategie in alles mee. Maak reviews zichtbaar op Instagram.
Ik kan je nog zoveel meer tips geven over verkopen via social media. Hierbij nog even een checklist die je kunt gebruiken. Deze tips zijn in te zetten via de diverse content vormen op Instagram. Maar de belangrijkste, laat meer van jezelf zien. Zorg dat jij die gunfactor krijgt, zodat ze ook bij jou die waardevolle dienst of praktisch product gaan kopen.
. Luister altijd naar je doelgroep
. Weet wie jouw ideale klant is
. Vertrouwen is zo belangrijk
. Leid je volger in de klantenreis
. Verkoop vooral het resultaat
. Laat meer van jezelf zien
. Werk met de kracht van herhaling
Via het Social Coach Traject geef ik coaching via onze Strippenkaart. Maar schrijf ik ook content voor Instagram, wil je hier graag meer over weten of ben je op zoek naar coaching via de social media? Bekijk onze mogelijkheden samen met onze Social Media VA. Of maak een gratis afspraak voor een groeigesprek. Wie weet spreek ik je snel over jouw verkopen.
Meer inspiratie via onze serie blogs over Instagram:
Blog 2: Start een hashtag onderzoek
Lees ook
5 favorieten blogs voor ondernemers in 2022
Een terugblik op het jaar 2022, met favorieten blogs voor jou als ondernemer. Ook dit jaar zie je de favorieten, meest gelezen blogs weer samen langskomen. Pas op, want wie weet ben je zo een uur verder met deze fijne inspiratie.
Hoger in Google door bloggen voor zichtbaarheid
Wat is nou de tegenhanger van betaald adverteren? Juist, start met bloggen. Nee, niet voor vier tot zes blogs, maar ga regelmatig bloggen. Want elke nieuwe blog tekst, zal je meer online zichtbaarheid gaan geven.
Webwinkels adverteren bij Winkelen in Holland
Webwinkels zie je gaan en komen. Als je producten hebt met een duidelijk niche, kun je heel ver komen. Als webwinkel eigenaar met 15 jaar een webshop weet ik wat hier allemaal bij komt kijken. Sinds 2010 geef ik webwinkels de mogelijkheid om…
Notificaties uitzetten, voor meer focus tijdens je werkdag
Laat jij je snel afleiden door alle geluiden om je heen? Wil je de juiste focus behouden tijdens je drukke werkdag, moet je eens kritisch naar je omgeving kijken. Waar ligt je telefoon? Hoe vaak komt er een notificatie langs via je laptop of mobiel? Als ik dat aan...