Normale zoekopdrachten
De meeste zoekopdrachten zijn de ‘gewone zoekopdrachten’. De nadruk zal voorlopig nog op die manier van zoeken blijven liggen, dit zijn de grootste, traditionele zoekmachines. Denk aan Google, Bing, DuckDuckGo, Startpagina.nl, Vinden.nl en WolframAlpha. De startpagina’s bieden een link overzicht en gebruiken de zoekresultaten uit verschillende bronnen en zoekmachines.
Zoeken via en naar social media
De grootste vlucht in alternatieve zoekmachines is terug te zien in de zoekmachines van social media. De platformen hebben zelf uitgebreide zoekmodules maar er zijn ook veel zoektoepassingen die vanaf het internet juist de social media doorzoeken. Denk hierbij aan Facebook; met deze zoekmachinemodule worden personen, bedrijven en pagina’s op Facebook bekeken. Via Twitter Search zoek je tweets en accounts binnen Twitter. LinkedIn is de zakelijke wereld waar je vacatures, personen, bedrijven en groepen maar ook blogposts en updates kunt zoeken. Deze vormen in de social media worden steeds actueler en door meer bedrijven gebruikt.
Zoeken op en naar afbeeldingen
Een foto zegt meer dan duizend woorden, het is een open deur maar zeker relevant voor zoekmachines. Veel mensen zoeken hun aankoop niet meer via tekst, maar via afbeeldingen. Ze typen nog een zoekterm in of gebruiken en bestaande afbeelding en gaan dan ‘windowshoppen’. De grootste zoekmachines hebben ook een zoekmachine voor afbeeldingen. Je kunt er via een zoekterm op afbeeldingen zoeken, maar ook door een afbeelding in het zoekveld te slepen. Op deze manier zoeken Google en Bing naar vergelijkbare afbeeldingen.
Dit artikel is geschreven door Checklist Webwinkel in samenwerking met Studio Online Marketing
Maak ook kennis met het magazine van Checklist Webwinkel speciaal voor webwinkeliers.