2019 is van start! Hopelijk heb je eind vorig jaar jouw marketingplanning voor komend jaar gemaakt. Zo niet, doe dat dan nu alsnog. Door nu alvast te bedenken wat komend jaar de belangrijke momenten voor je doelgroep en voor jouw bedrijf zijn hoef je deze later alleen nog in te vullen met concrete actiepunten. Dat scheelt tijd én je voorkomt zo dat je een belangrijk moment vergeet en daardoor achter de feiten aanloopt.
Marketing kun je natuurlijk op vele manieren toepassen. Een van die manieren is via e-mailmarketing. Het versturen van nieuwsbrieven en andere campagnes via mail dus. Elk jaar weer komt een belangrijk deel van mijn omzet voort uit de mailings die ik naar mijn doelgroep stuur. Aan mijn e-maillijst verkoop ik redelijk eenvoudig mijn cursussen, lidmaatschappen en andere diensten. Deels door geautomatiseerde funnels, deels door het sturen van ‘ouderwetse’ nieuwsbrieven.
Is e-mailmarketing dood?
Om me heen hoor ik af en toe dat e-mailmarketing niet meer zou werken. Dat mensen te veel mails ontvangen, waardoor het effect afneemt. Wat mij betreft is daar niets van waar. Natuurlijk ontvangen we allemaal bergen e-mails in een week, maar dat wil niet zeggen dat je dan maar beter helemaal geen nieuwsbrieven meer kunt sturen. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2018 bevestigt dat. Daaruit blijkt dat 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven. Hierbij speelt leeftijd nauwelijks een rol. Daarnaast blijkt uit hetzelfde onderzoek dat maar liefst 72% van de Nederlanders minimaal 1 keer een aankoop gedaan heeft naar aanleiding van een e-mail van een webshop. E-mailmarketing dood? Echt niet!
Converterende nieuwsbrieven hebben één ding gemeen
Nieuwsbrieven die omzet opleveren hebben een belangrijk gezamenlijk kenmerk. Ze hebben namelijk allemaal een goede onderwerpregel. Zonder goede onderwerpregel wordt je mail niet geopend en verdwijnt deze direct in de digitale prullenbak. Het mag duidelijk zijn dat je bankrekening daar niet van groeit. Zorg dus altijd voor een onderwerpregel die de ontvanger triggert om jouw e-mail te lezen. Val op in een volle mailbox door bijvoorbeeld de naam van de ontvanger toe te voegen. Dit kan met de meeste e-mailmarketingsoftware eenvoudig ingesteld worden. Vertel in de onderwerpregel ook iets over de inhoud van je mail. Iets dat de lezer nieuwsgierig maakt waardoor hij de mail opent om verder te lezen.
Dus niet: ‘Nieuwsbrief januari 2019’ of ‘Gelukkig nieuwjaar’.
Maar wel: ‘9 van de 10 ondernemers maakt deze cruciale fout’, of ‘Alleen vandaag: gratis verzending bij je bestelling’ of ‘Ken jij onze nieuwe app al, Astrid?’
De perfecte mail-mix
Natuurlijk is alleen een goede onderwerpregel niet voldoende. Ook de inhoud moet de lezer aanspreken en moet relevant voor hem zijn. Maak er geen digitale reclamefolder van, daar zit niemand op te wachten. In plaats daarvan wissel je vier typen mails met elkaar af:
- Mails met waardevolle informatie – deel bijvoorbeeld een tip of je laatste blog.
- Mails waarin je een relatie opbouwt met je lezers – vertel bijvoorbeeld over jezelf of stel een vraag aan de lezer.
- Mails waarin je jouw autoriteit bevestigt – door het delen van klantreviews.
- Mails waarin je jouw aanbod doet.
Door deze vier typen mails af te wisselen leert de ontvanger jou kennen en vertrouwen, ze ontvangen waardevolle tips of informatie van je, waardoor je een gunfactor creëert en als je op het juiste moment jouw producten of diensten onder de aandacht brengt van je lezers, zal je merken dat dat een leuk effect heeft op je omzet.
Een mail kan ook superkort zijn
Misschien leuk om te weten: mijn best converterende mails bestaan uit slechts 3 regels. Deze mails stuur ik nadat iemand bijvoorbeeld een gratis e-book gedownload heeft, of als iemand al een tijdje op mijn mailinglijst staat maar nog geen klant is. Ze zijn superkort en supersimpel, maar ontzettend effectief.
Komt ie:
Onderwerpregel: persoonlijk berichtje
Hoi [Naam],
hoe gaat het met je?
Afgelopen dagen heb je een aantal mails van me gehad. Ik ben benieuwd, waar loop jij op dit moment tegenaan bij het runnen van je webwinkel?
Groetjes Astrid
Niets meer, niets minder. Op deze mails wordt steeds ontzettend veel gereageerd. Ondanks dat ik deze e-mails geautomatiseerd heb en dus niet persoonlijk een voor een verstuur, krijgt iedereen wel een persoonlijk antwoord. Hierdoor ontstaan vaak hele mooie gesprekken. Bovendien kom je op deze manier heel veel te weten over wat jouw doelgroep bezighoudt én kun je ze heel gericht en persoonlijk adviseren over jouw diensten. Zeker de moeite waard om eens te proberen dus!
Ga dit jaar (actiever) aan de slag met e-mailmarketing
Terug naar jouw marketingplan voor 2019. Het mag duidelijk zijn dat e-mailmarketing hierin absoluut niet mag ontbreken. Of je het nu helemaal automatiseert en allerlei funnels instelt, of dat je gewoon ‘ouderwetse’ nieuwsbrieven stuurt, door mijn tips in dit artikel toe te passen krijg jij in 2019 ook meer klanten door e-mailmarketing.
Dit blog is geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop.