Voor webwinkeliers en andere online ondernemers is bloggen een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Of tenminste – dat zou het moeten zijn. Waarom dat zo is en hoe je je blog zo kunt inzetten dat het je omzet verhoogt? Dat lees je in dit artikel!
Ideale marketingtool
Met een blog creëer je een plek waar je bezoekers kunt inspireren en waar je meer kunt vertellen over jouw producten. Dit kan twijfelaars over de streep trekken. Ook zorgt regelmatig bloggen ervoor dat je webwinkel een gezicht krijgt. Het is met een blog veel gemakkelijker om een relatie op te bouwen met je doelgroep en je klanten. Je kunt heel eenvoudig laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied, maar je kunt ook extra waarde bieden voor bezoekers. Dit geeft je een groot voordeel ten opzichte van je niet-bloggende concurrenten.
Fijne bijkomstigheid is dat het regelmatig publiceren van nieuwe blogs je positie in de zoekresultaten versterkt. Zoekmachines zien dat je website actueel is en daarnaast kun je zoektermen toevoegen aan je artikelen zodat je daarop beter gevonden wordt. Als je interessante content maakt gaan jouw volgers dit vanzelf delen in hun netwerk, waardoor je bereik en je naamsbekendheid enorm vergroot worden. Je webwinkel trekt hierdoor extra bezoekers en potentiële klanten.
Bepaal je onderwerpen
Om te bepalen welke onderwerpen geschikt zijn voor je blogs kijk je kritisch naar je doelgroep. Wat zijn hun interesses, welke vragen hebben ze of tegen welke problemen lopen ze aan? Aan de hand van deze informatie kun je geschikte onderwerpen bepalen. Onthoud daarbij dat een blog geen reclamefolder is. Wees dus spaarzaam met advertenties en reclame en zorg ervoor dat elk artikel waardevol is voor je bezoekers.
Enkele suggesties:
- Vertel meer over de eigenschappen van een bepaald product.
- Laat zien hoe jouw producten gebruikt kunnen worden.
- Geef een kijkje in het productieproces.
- Geef tips, bijvoorbeeld over het onderhoud van producten of over zaken die passen bij je producten. Kijk daarbij niet alleen naar de artikelen in je assortiment maar ook naar de interesses van de doelgroep.
- Geef achtergrondinformatie en vertel over de producten. Hoe ze gemaakt worden bijvoorbeeld of over het verschil tussen vroeger en nu.
- Inspireer bezoekers door het plaatsen van moodboards en fotocollages.
- Speel in op de actualiteit. Denk aan feestdagen en seizoenen.
- Geef oplossingen voor problemen die spelen in je doelgroep.
- Stappenplannen en overzichten doen het vaak goed. Denk aan: ‘In 3 stappen…’ of ‘5 tips om …’.
- Schrijf over nieuws omtrent je bedrijf, zoals nieuwe collecties en de uitverkoop.
Plaats regelmatig nieuwe content
Bepaal met welke frequentie je een nieuw blog publiceert en wees hierin consequent. Als je elke vrijdag een nieuw blog online zet, dan raakt je doelgroep hieraan gewend. Hierdoor zijn ze geneigd om op vrijdag even op je website te checken of het nieuwe blog al online staat. Voorkom dat je de ene week 3 blogs publiceert en de rest van de maand niets. Bepaal voor jezelf wat haalbaar is en laat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaan: beter elke maand één super goed artikel, dan elke week een artikel dat je even snel in elkaar flanst.
Werk ook eens met gastbloggers – zoals ik dit artikel voor Studio Online Marketing geschreven heb. Of laat eens een product uit je assortiment reviewen en daar een artikel over schrijven. Dit soort artikelen zijn uitermate geschikt om lezers enthousiast te maken over je producten.
Tip: met blogsoftware als WordPress kun je blogs heel eenvoudig inplannen, zodat ze gepubliceerd worden op de dag en tijd die jij aangeeft. Handig tijdens vakanties of als je graag vooruit werkt.
Deel je blogs
Heb je een blog geschreven en gepubliceerd, ga dan niet zitten wachten tot de bezoekers komen. Breng het artikel actief onder de aandacht, zodat meer mensen je artikel lezen. Deel elk blog op sociale media. Je mag een artikel best vaker dan één keer delen, aangezien maar een klein deel van je volgers het onder ogen krijgt. Plaats daarnaast een korte teaser en een link naar het blog in je nieuwsbrief of zet de link naar je nieuwste blog in je e-mailhandtekening.
Breng je blog op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht om zoveel mogelijk bezoekers te trekken.
Tip: er zijn verschillende tools waarmee je je blogs automatisch op sociale media kunt delen. Voor WordPress kun je Jetpack gebruiken. Deze software deelt elk nieuw blog automatisch op onder meer Facebook en Twitter. Ook tools zoals Tweetdeck, Hootsuite en MeetEdgar zijn handig, omdat je daarmee je sociale media updates van tevoren kunt inplannen. Dat scheelt je een hoop tijd, die je weer kunt besteden aan het schrijven van meer blogs.
Lees ook
5 favorieten blogs voor ondernemers in 2022
Een terugblik op het jaar 2022, met favorieten blogs voor jou als ondernemer. Ook dit jaar zie je de favorieten, meest gelezen blogs weer samen langskomen. Pas op, want wie weet ben je zo een uur verder met deze fijne inspiratie.
Hoger in Google door bloggen voor zichtbaarheid
Wat is nou de tegenhanger van betaald adverteren? Juist, start met bloggen. Nee, niet voor vier tot zes blogs, maar ga regelmatig bloggen. Want elke nieuwe blog tekst, zal je meer online zichtbaarheid gaan geven.
Webwinkels adverteren bij Winkelen in Holland
Webwinkels zie je gaan en komen. Als je producten hebt met een duidelijk niche, kun je heel ver komen. Als webwinkel eigenaar met 15 jaar een webshop weet ik wat hier allemaal bij komt kijken. Sinds 2010 geef ik webwinkels de mogelijkheid om…
Notificaties uitzetten, voor meer focus tijdens je werkdag
Laat jij je snel afleiden door alle geluiden om je heen? Wil je de juiste focus behouden tijdens je drukke werkdag, moet je eens kritisch naar je omgeving kijken. Waar ligt je telefoon? Hoe vaak komt er een notificatie langs via je laptop of mobiel? Als ik dat aan...