Voor webwinkeliers en andere online ondernemers is bloggen een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Of tenminste – dat zou het moeten zijn. Waarom dat zo is en hoe je je blog zo kunt inzetten dat het je omzet verhoogt? Dat lees je in dit artikel!
Ideale marketingtool
Met een blog creëer je een plek waar je bezoekers kunt inspireren en waar je meer kunt vertellen over jouw producten. Dit kan twijfelaars over de streep trekken. Ook zorgt regelmatig bloggen ervoor dat je webwinkel een gezicht krijgt. Het is met een blog veel gemakkelijker om een relatie op te bouwen met je doelgroep en je klanten. Je kunt heel eenvoudig laten zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied, maar je kunt ook extra waarde bieden voor bezoekers. Dit geeft je een groot voordeel ten opzichte van je niet-bloggende concurrenten.
Fijne bijkomstigheid is dat het regelmatig publiceren van nieuwe blogs je positie in de zoekresultaten versterkt. Zoekmachines zien dat je website actueel is en daarnaast kun je zoektermen toevoegen aan je artikelen zodat je daarop beter gevonden wordt. Als je interessante content maakt gaan jouw volgers dit vanzelf delen in hun netwerk, waardoor je bereik en je naamsbekendheid enorm vergroot worden. Je webwinkel trekt hierdoor extra bezoekers en potentiële klanten.
Bepaal je onderwerpen
Om te bepalen welke onderwerpen geschikt zijn voor je blogs kijk je kritisch naar je doelgroep. Wat zijn hun interesses, welke vragen hebben ze of tegen welke problemen lopen ze aan? Aan de hand van deze informatie kun je geschikte onderwerpen bepalen. Onthoud daarbij dat een blog geen reclamefolder is. Wees dus spaarzaam met advertenties en reclame en zorg ervoor dat elk artikel waardevol is voor je bezoekers.
Enkele suggesties:
- Vertel meer over de eigenschappen van een bepaald product.
- Laat zien hoe jouw producten gebruikt kunnen worden.
- Geef een kijkje in het productieproces.
- Geef tips, bijvoorbeeld over het onderhoud van producten of over zaken die passen bij je producten. Kijk daarbij niet alleen naar de artikelen in je assortiment maar ook naar de interesses van de doelgroep.
- Geef achtergrondinformatie en vertel over de producten. Hoe ze gemaakt worden bijvoorbeeld of over het verschil tussen vroeger en nu.
- Inspireer bezoekers door het plaatsen van moodboards en fotocollages.
- Speel in op de actualiteit. Denk aan feestdagen en seizoenen.
- Geef oplossingen voor problemen die spelen in je doelgroep.
- Stappenplannen en overzichten doen het vaak goed. Denk aan: ‘In 3 stappen…’ of ‘5 tips om …’.
- Schrijf over nieuws omtrent je bedrijf, zoals nieuwe collecties en de uitverkoop.
Plaats regelmatig nieuwe content
Bepaal met welke frequentie je een nieuw blog publiceert en wees hierin consequent. Als je elke vrijdag een nieuw blog online zet, dan raakt je doelgroep hieraan gewend. Hierdoor zijn ze geneigd om op vrijdag even op je website te checken of het nieuwe blog al online staat. Voorkom dat je de ene week 3 blogs publiceert en de rest van de maand niets. Bepaal voor jezelf wat haalbaar is en laat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaan: beter elke maand één super goed artikel, dan elke week een artikel dat je even snel in elkaar flanst.
Werk ook eens met gastbloggers – zoals ik dit artikel voor Studio Online Marketing geschreven heb. Of laat eens een product uit je assortiment reviewen en daar een artikel over schrijven. Dit soort artikelen zijn uitermate geschikt om lezers enthousiast te maken over je producten.
Tip: met blogsoftware als WordPress kun je blogs heel eenvoudig inplannen, zodat ze gepubliceerd worden op de dag en tijd die jij aangeeft. Handig tijdens vakanties of als je graag vooruit werkt.
Deel je blogs
Heb je een blog geschreven en gepubliceerd, ga dan niet zitten wachten tot de bezoekers komen. Breng het artikel actief onder de aandacht, zodat meer mensen je artikel lezen. Deel elk blog op sociale media. Je mag een artikel best vaker dan één keer delen, aangezien maar een klein deel van je volgers het onder ogen krijgt. Plaats daarnaast een korte teaser en een link naar het blog in je nieuwsbrief of zet de link naar je nieuwste blog in je e-mailhandtekening.
Breng je blog op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht om zoveel mogelijk bezoekers te trekken.
Tip: er zijn verschillende tools waarmee je je blogs automatisch op sociale media kunt delen. Voor WordPress kun je Jetpack gebruiken. Deze software deelt elk nieuw blog automatisch op onder meer Facebook en Twitter. Ook tools zoals Tweetdeck, Hootsuite en MeetEdgar zijn handig, omdat je daarmee je sociale media updates van tevoren kunt inplannen. Dat scheelt je een hoop tijd, die je weer kunt besteden aan het schrijven van meer blogs.
Lees ook
Maak een stappenplan bij lancering van dienst of product
Bij het lanceren van een nieuwe dienst of product, is het belangrijk om te werken vanuit een goed plan. Wanneer je jouw potentiële klanten direct de juiste branding laat zien, ga je de verbinding aan. Want waarom zou je pas starten met promotie als het product online staat?
7 tips voor meer omzet via bloggen op je website
Zakelijk bloggen doe je met een duidelijke reden. Want je wilt meer bezoekers naar je website laten komen. Zodat ze met jou als expert kennis gaan maken, je inspiratie en kennis gaan lezen. De klantenreis op weg naar nieuwe klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat lezers...
Reviews verzamelen voor website als marketing strategie
Is jouw bedrijf goed zichtbaar voor je potentiële klanten? Wat zijn tips om hier vanuit een marketing strategie mee bezig te blijven? In dit blog geef ik je waardevolle tips om testimonials of reviews te gaan verzamelen.
10 praktische tips voor meer zichtbaarheid op LinkedIn
Als bedrijf is LinkedIn belangrijk om je netwerk te vergroten. Lees ook het blog ‘Start met LinkedIn voor meer zichtbaarheid van je bedrijf’. In dit blog gaan we nog verder de verdieping in, hoe je actief blijft in meer online zichtbaarheid. LinkedIn is en blijft voor bedrijven een goed…