Wil je weten of Clubhouse zou passen in jou social media strategie? Clubhouse is sinds 2021 een social media applicatie die functioneel volledig draait op audio. Clubhouse geeft gebruikers de mogelijkheid om live gesprekken te voeren en mee te luisteren. Zie Clubhouse als een soort Podcast, maar dan live. Je luistert naar een gesprek in een room en je kunt direct meedoen door je hand op te steken. In dit blog krijg je meer inzicht in Clubhouse.
Hoe werkt Clubhouse?
Op dit moment heb je een iPhone of iPad nodig om Clubhouse te kunnen downloaden. De Android versie van Clubhouse is in ontwikkeling, maar nu nog niet beschikbaar. Je komt via een uitnodiging binnen van vrienden. Ze kunnen je een invite sturen. Met een code krijg je daarna direct toegang. Maak een account aan en vul je profiel in. Clubhouse zal je dan laten zien welke vrienden er al gebruik van maken. Zo start je direct met luisteren in rooms.
Het startscherm bestaat uit actieve rooms waar je direct naar kunt gaan luisteren. Zo kom je in een digitale kamer en luister je naar mensen die ‘op het podium’ staan. Is het een leuke room? Klik dan op het plusje om je vrienden te laten weten dat dit een interessant gesprek is. De room kun je weer verlaten door te klikken op Leave Quietly. Voor ondernemers kan Clubhouse een goede marketing strategie zijn. Maar bekijk goed, past het ook bij jou?
De Clubhouse groei ontwikkeling gaat snel, maar weet ook dat het je kan afleiden van je taken tijdens je werkdag. Ga hier goed mee om, maak hier met jezelf duidelijke afspraken over. Anders ben je zo weer vier uur verder, Clubhouse kan dus tijdrovend en verslavend werken. Altijd leuk om weer een nieuw social media kanaal te gaan ontdekken. Goed om eerst even onderzoek te doen, of Clubhouse ook bij je past. Bij interesse, ga het ontdekken.
Zorg voor een duidelijke Bio
Een goede bio is belangrijk, omdat dit kan leiden naar meer klanten en zichtbaarheid. Maak direct duidelijk wat jouw kracht is als ondernemer. Ga voor een kort maar krachtige en heldere uitleg. Deze tagline is ook zichtbaar op diverse locaties binnen de Clubhouse app. Net als via Instagram en LinkedIn is een duidelijke bio heel belangrijk. Plaats ook een Call to Action in je bio, ideaal dat je ook direct naar Instagram kunt om je netwerk te vergroten.
Voordelen voor ondernemers
Als spreker of trainer zie ik goede marketing mogelijkheden. Eén ding is zeker, je komt via Clubhouse in contact met nieuwe mensen. Ondernemers die je nog niet kent, hierdoor kun je het netwerk blijven vergroten. Je werkt direct aan online zichtbaarheid. Het is dus goed voor je ondernemers ontwikkeling. Maar volg ook bij dit social media kanaal altijd je gevoel, zit hier ook jouw potentiële klant? Ik hoor je denken, weer een social media kanaal ‘moet dat ook nog?’. Kijk vooral of dit bij je past, denk goed na over je marketing strategie. Voor diverse ondernemers zie ik veel mogelijkheden. Maar er zitten zeker ook extra nadelen aan.
Nadelen van Clubhouse
Naast vele voordelen zie ik ook nadelen bij Clubhouse. Zeker gericht op de online zichtbaarheid in Google. Alle Clubhouse gesprekken zijn live, hierdoor is niets later op Google terug te vinden. Voor ons als marketeers ligt hier toch weer een uitdaging. Zoals met alles, moet je hier zelf een overweging in maken. Probeer het eens uit, ik ben benieuwd naar je ervaring hierbij. Clubhouse kan je ook laten afleiden, het kan snel veel tijd kosten. Maak dus goede afspraken hierover met jezelf. Maar voor inspiratie en je netwerk vergroten zie ik veel fijne voordelen. Maak jezelf zichtbaar, pak ook eens het podium voor je verdere groei.
Clubhouse als marketing strategie
Via Clubhouse kun je dus zeker werken aan je online zichtbaarheid, maar past het ook bij jouw doelgroep en ideale klant? Is deze hier ook te vinden? Mijn advies om eerst een onderzoek te starten, als je het ook zakelijk wilt gaan inzetten. Hoe wil je het gaan gebruiken en wat zijn de mogelijkheden via Clubhouse? Ga het ontdekken, het is ideaal om je netwerk te vergroten. Gericht op extra inspiratie en een nieuwe stap in de marketing strategie:
- Ga je eigen room hosten
- Actief meedoen voor veel inspiratie
- Ga een eigen club starten
- Hiermee ga je het netwerk vergroten
Via dit blog heb je vast wat meer ideeën gekregen over Clubhouse. Zelf maak ik nu nog de keuze om er bewust niet mee te starten. We willen overal zijn, maar mijn aandacht ligt op de Facebook Community groepen, Instagram en LinkedIn. Puur omdat hier vooral mijn doelgroep aanwezig is. Ik zie veel mooie verhalen langskomen, dus wie weet. Maar voorlopig werk ik vanuit mijn eigen marketing strategie. Ik blijf mijn tijd bewaken door met focus en structuur volgens een planning te werken. Blijf dus altijd voor je eigen keuze staan. Social media is leuk, niets moet maar ontdekken mag. Hopelijk heb je nu meer inzicht in wat Clubhouse is en wat jij er als ondernemer mee kunt doen. Heel veel Clubhouse plezier!
Lees ook
Bloggen als onmisbaar onderdeel van de marketingstrategie
Voor webwinkeliers en andere online ondernemers is bloggen een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Of tenminste – dat zou het moeten zijn. Waarom dat zo is en hoe je je blog zo kunt inzetten dat het je omzet verhoogt? Dat lees je in dit artikel! Ideale...
Unieke Kaarten voor ondernemers
Ondernemen is de kracht naar meer online zichtbaarheid. Als webwinkel eigenaar werk je vaak alleen. Hoe fijn is het om samen met collega webshops, te brainstormen en nieuwe ideeën uit te wisselen. Als ondernemer kan ik zeggen dat op een fijne manier samenwerken, je...
Social Media met het juiste doel
Inmiddels is social media niet meer weg te denken voor je bedrijf of webwinkel. Een groot deel van de dag en je tijd ben je bezig om actief berichten te posten, op diverse kanalen. Per doelgroep kan de kanalen van social media verschillend zijn. Een webwinkel maakt...
Top 5 tips voor orders verzenden
Als webwinkelier ben je altijd op zoek naar middelen om je producten nog beter onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Hiervoor maak je reclame, schrijf je blog artikelen en ben je zeker ook dagelijks actief via de social media. Het is goed om een marketing...