In 2019 heb ik een blog geschreven over ‘start een hashtag onderzoek op Instagram’, wat één van ons meest gelezen blogs is. Nu gaan we verder vanuit deze basiskennis met meer verdieping in de analyse van een goed hashtag onderzoek. We gaan even terug naar de basis, vanuit hier vertel ik je alles over zoekwoorden analyse en wat hierbij praktische tools kunnen zijn. Alles is gericht op een onderzoek, voor meer online zichtbaarheid op Instagram. In dit blog de 5 tips met fijne adviezen, om van je Instagram een succes te maken.
Hashtag onderzoek voor zichtbaarheid
Alles wat je doet in content marketing, doe je met een reden. Denk altijd na over de interesse van jouw ideale klant en doelgroep. Verplaats je in de ideale klant, wat zijn de vragen en problemen waar hij of zij tegenaan loopt? Wat zijn belangrijke zoekwoorden voor potentiele klanten? Denk ook hier weer vanuit de interesses en zoekbehoefte van je klant. De weg op Instagram gaat heel snel, dus zorg dat jij zichtbaar bent met de juiste hashtags.
# Maak een keuze in juiste hashtags
Als je verder gaat met een hashtag onderzoek, is het belangrijk dat je kijkt naar de soort hashtag. Ga je voor een hashtag met een groot of klein bereik, of kies je ook een unieke eigen hashtag? Weet dat hashtags boven 100K je content minder zichtbaarheid zal geven. Maak een combinatie met grote en kleine hashtags erbij. Ga dus eerst op onderzoek, welke hashtags passen bij jouw doelgroep. Bij grote hashtags ben je minder snel goed zichtbaar.
# Maak een lijst met hashtags
Goed om in deze volgende stap een lijst te maken met belangrijke zoekwoorden. Zet deze bij je notities, zo maak je het snel inzichtelijk. Altijd fijn als je snel hashtags kunt doorzetten naar Instagram. Kijk ook goed naar het bereik van deze hashtags. Een fijne website om hiervoor te gebruiken is ‘Hashtagify’ om hashtags mee te analyseren. Er zijn diverse praktische tools om dit inzichtelijk te maken. Maak hierbij een lijst van je zoekwoorden.
# Analyseer de juiste hashtags
Nu je een lijst met zoekwoorden hashtags hebt gemaakt, ga je verder met ordenen. Welke wil je actief gaan gebruiken op Instagram? Per bericht kun je maximaal 30 hashtags gebruiken. Ik adviseer in regel om zeker 15 tot 20 hashtags per bericht te gaan toepassen. Nu maak je het nog meer inzichtelijk. Als het lijstje te lang is, ga je de hashtags die te groot zijn, niet bij je actieve hashtags plaatsen. Maak hier een overzicht van, doe ook onderzoek waar jou hashtags verdwijnen tussen te veel berichten. Blijf een hashtag onderzoek zo zeker twee keer per jaar doen, zodat je hierop zicht blijven houden met evaluatie.
# Werk met praktische tools
Maak het jezelf nog makkelijker door te gaan werken met praktische tools. Wil je hashtags verder gaan analyseren, dan werk ik zelf graag met Hashtagify. Verder in dit blog laat ik de Top 5 praktische tools zien, die je snel via Google kunt gaan gebruiken. Speciaal voor het inzichtelijk maken van een goed hashtag onderzoek, maar zeker ook voor fijne inspiratie.
# Inspiratie bij je doelgroep
De uitspraak ‘waar je concurrenten zijn, moet jij ook zijn’, zal je vast bekend zijn. Maar zo werkt het wel in de social media. Dan weet je ook dat jouw doelgroep daar zit. En zo werkt het ook met hashtags. Maar ga ook in deze hashtags een verder onderzoek doen. Hou je ideale klant met zijn hulpvraag in beeld. Zeker bij de wat kleinere hashtags kan je zo meer zichtbaarheid krijgen. Ga ook hashtags volgen, zo krijg je nog meer inzicht in deze hashtags.
Conclusie; zorg dat je creatief blijft bij het plaatsen van bekende en nieuwe hashtags. Gebruik zeker ook niet altijd dezelfde, maar maak een goede afwisseling in hashtags. Door juist hier creatief mee om te gaan, kan je zeker de online zichtbaarheid vergroten. Ga vooral eerst zoeken via de ‘zoekfunctie’ op Instagram, om meer informatie over het onderwerp te vinden. Maar er zijn ook veel tools die heel handig zijn, om je onderzoek snel en makkelijk te maken. Ga deze tools ook eens bekijken via Google, ideaal bij je hashtag onderzoek.
All-hashtag.com
Keywordtool.io
Instavast.com
Tagsfinder.com
Seekmetrics.com
Dit zijn vijf Instagram tools die gratis en praktisch in gebruik zijn. Zelf werk ik veel met All-Hashtag.com, omdat je hier snel 30 hashtags te zien krijgt. Deze kun je relevant bij je zoekwoorden analyse gebruiken. Zo kun je snel een lijst overzetten naar een Excel-bestand of notities op je SmartPhone. Welke praktische tool is hierbij nog een extra aanvulling?
# Aanvullende tips
- Ga voor goede hashtags voor je business
- Gebruik de juiste tools voor een analyse
- Maak een lijst in Excel met belangrijke zoekwoorden
- Test wekelijks hashtags en bekijk statistieken
- Maak onderzoek onderdeel van je Instagram strategie
Zou jij een hashtag onderzoek graag willen uitbesteden? Zou je wel wat advies en coaching bij je Instagram marketing kunnen gebruiken? Dan is het Social Marketing Traject ook wat voor jou, want ik geef je graag Instagram tips om meer uit je content marketing te halen. Welke marketing acties zijn nodig voor jouw bedrijf of webwinkel? Via 1 op 1 coaching kijk ik mee, via coaching tips ga je nog meer volgens de Instagram strategie werken. Het bereik op Instagram blijft groeien, hét visuele social media platform waar jij gezien wilt worden!
Lees ook
Business Scan Rapport voor je bedrijf of webwinkel
Zou je eens feedback op je bedrijf willen? Vraag je af hoe je moet starten met bloggen? Wat zijn de gouden tips om vanuit meer focus en structuur te gaan werken? Soms is het fijn om te zien waar je nu staat en waar verbeterpunten liggen. De bedrijf en webwinkel scan...
Hoe je meer focus krijgt via de structuur plan methode
Ben je op zoek naar meer focus op je werkdagen? Lees mijn blogs die ik hier al over heb geschreven. In dit blog geef ik je 7 tips om met meer focus te werken aan de structuur en plan methode. Via onze trajecten werken we vanuit de meer focus, structuur en overzicht...
7 tips voor meer klanten, omzet en verkopen op Instagram
Personal branding is het visitekaartje van je website. Dit is de herkenbaarheid van je bedrijf en webwinkel. Zo is ook je Instagram account je visitekaartje, die dagelijks door veel potentiele klanten bekeken kan worden. Het is tijd om voor meer klanten en verkopen te gaan. Maar wat zijn
Loslaten, een belangrijk thema voor ondernemers
Tijdens het Business Coach Traject zie ik waar veel ondernemers tegenaan lopen. Met een coachcall komen diverse thema’s langs, die bij veel doelgroepen weer terugkomen. In drukke tijden zie ik bij veel ondernemers de druk weer hoger worden. De werkdagen zijn te kort,...