Al heb je heel veel bezoekers per dag, als ze binnen een paar tellen wegklikken heb je er niets aan. Want je moet van kwantitatieve bezoekers juist kwalitatieve bezoekers gaan maken, door ze langer op je website te houden. Dat betekent dat je langer de tijd hebt, om de bezoeker over te halen tot een aankoop. Dit zorgt er ook voor, dat de SEA (Search Engine Advertising) waarde zal gaan stijgen, want Google wil tevreden gebruikers die lang op de websites blijven. Maar hoe moet je de bezoekerstijd gaan meten? Lees dit blog van Checklist Webwinkel en Studio Online Marketing.
Bekijk de Google Analytics om de juiste waarde te meten
Om dit in beeld te brengen moet je eerst de cijfers begrijpen. De statistieken laten de tijd zien, hoelang de bezoeker op je website is geweest. Dit is de totale tijd van de bezoeken op de website. Maar ook de gemiddelde tijd; hoe lang blijft een gemiddelde bezoeker op je website? Ook is het interessant om te kijken hoe lang een bezoeker op een bepaalde pagina blijft kijken. Als een bezoeker op je website is, dan is Google al van start gegaan met meten. Zo wordt er vastgesteld hoe lang het duurde om de pagina te openen. Dit is het startpunt voor het meten van de bezoekduur per pagina. De data die Google laat zien in de statistieken, moet je dan ook gebruiken om de website te blijven verbeteren. De cijfers laten namelijk trends zien waar je mee aan de slag kunt. Klikken mensen op een bepaalde pagina snel weg, dan moet je deze optimaliseren.
Gebruik de data en blijf je website verbeteren
Alleen als een bezoeker op je website vindt wat hij zoekt, blijf hij hangen. Het is ook heel belangrijk om goede landingspagina’s te hebben. Maak het de bezoeker makkelijk, met een duidelijk menu waar alle producten snel vindbaar zijn. Anders zal de bezoeker snel beslissen om op de website weg te klikken. Video marketing is een goed medium via de social media, maar werkt ook uitstekend op je website. Uit diverse onderzoeken blijkt dat websites met video’s langer worden bezocht, dan sites zonder bewegend beeld. Wil je niet aan video opnames of reviews van producten denken, blijf dan je sfeerbeelden vernieuwen. Dit werkt ook goed voor het terugkeren van bezoekers en klanten. Hoe lang een bezoeker ook op je website is, het doel blijft een conversie.
Dit artikel is een samenwerking van Studio Online Marketing en Checklist Webwinkel.
Wil je als webwinkelier meer informatie over dit soort zaken? Volg de website van Checklist Webwinkel of meld je aan voor het vakblad van webwinkeliers. Dit artikel is geschreven in samenwerking met Checklist Webwinkel.