Bij het lanceren van een nieuwe dienst of product, is het belangrijk om te werken vanuit een goed plan. Wanneer je jouw potentiële klanten direct de juiste branding laat zien, ga je de verbinding aan. Want waarom zou je pas starten met promotie als het product online staat? Juist de weg van voorbereiding, is de eerste stap van de lancering strategie. Maak van je volgers fans, neem ze mee in het proces naar een nieuwe dienst of product. Maar hoe ga je hiermee van start? Werk vanuit een plan voor productlancering.
Hoe start je een plan van lancering?
Neem tijd voor een goede voorbereiding. Start niet zonder een duidelijk doel en plan. In dit blog geef ik je lancering tips, die het tot een succes maken. Want succesvol lanceren kost tijd, een goede voorbereiding om straks met succes te gaan verkopen. Lanceren doe je niet zomaar, hier hoort een duidelijk plan bij. Lees hier praktische tips in welke volgorde je vanuit een lanceringsplan kunt gaan werken. Neem tijd om alles goed uit te schrijven.
Maak een planning met doelen
Bij een lancering werk je vanuit een planning. Want wat zijn de stappen en taken die nodig zijn om je deadline te halen? Start een goede planning met juiste datums, waar je naartoe kunt werken. Alleen dan zal je doelen sneller gaan behalen. Maak datums inzichtelijk en werk vanuit een week en maandplanning. Bekijk per week welke taken waar komen te staan. Neem hierin ook de pre-lancering mee, waar je alvast start met de promotie. Door een goed plan te schrijven, werk je stap-voor-stap toe naar de lancering vanuit meer overzicht.
Volg de planning en kijk vooruit
Werk steeds verder vanuit je planning. Gebruik hier een praktische planner bij, zorg voor structuur en overzicht. Kijk wanneer je zelf het meest productief bent en werk op een vaste dag aan je bedrijf. Alleen dan ga je verschil maken, maar kijk ook vooruit. Wat zijn doelen op de langere termijn? Verdeel de planning in drie fases, zodat je vanuit hier blijft werken. Vraag ook feedback aan anderen, veel ondernemers werken met een Business Buddy.
Wat zijn de fasen van lancering?
De lancering kunnen we indelen in drie fasen van lancering. We starten bij de ‘Pre-Launch’, dit is de periode van marketing tot het moment van een aankoop. De tijd is afhankelijk van de product of dienst, van weken tot maanden. Daarna volgt ‘De Launch’ dit is het moment van de lancering. De deuren gaan open en het product of dienst staat voor je klaar. Daarna volgt nog de ‘Post-Launch’, dit is de periode van lanceren tot het sluiten van je aanbod. Hier komen vaak nog veel orders binnen, in de laatste dagen van je aanbod.
Product of dienst lancering
Bij de planning zit zeker verschil in een product of dienst lancering. Bij een nieuw product kun je in korte tijd snel starten met een lancering. Bij een nieuwe dienst, komt er vaak veel meer bij kijken. Denk aan een online programma met meerdere modules. Start daarom altijd vanuit het bepalen van een doel met een marketingplan. Bij het lanceren van een product kun je ook samenwerken met personen, die hieraan mee werken. Denk aan bloggers die het product via een review gaan testen. Werk al deze stappen verder uit in je lanceringsplan.
Maak gebruik van Cross-Selling
Heb je al veel klanten? Hier mag je altijd gebruik van maken. Bied ze het nieuwe product aan of de dienst die je gaat promoten. Laat ze een feedback geven over de dienst en product, of geef een speciale korting aan je vaste klanten. Deze feedback met reviews neem je mee in de social media lancering op je website. Gebruik je social media actief bij de promotie, wacht niet tot je dienst klaar is. Hier kan je in de voorbereiding al mee starten. Maak je volgers nieuwsgierig, neem ze mee in het proces en werk met een Early Bird prijs.
De lancering van je product of dienst
Het is zover, wat heb je hier lang naar uitgekeken. De lancering, waarbij je de laatste taken kunt afvinken uit je marketingplan. Je wilt het van de daken schreeuwen, het staat live. Maar dan? Ook in de ‘Postlaunch’ is het belangrijk om volgens een social marketing strategie te blijven werken. Maak een goede combi van je content in blog, posts, Story van diverse socials. Neem ook je volgers mee in je nieuwsbrief waarin je een unieke korting zal geven. In deze tijd merk je dat je door lancering, de mailinglijst verder kunt blijven uitbreiden.
Businesscoach en sparringpartner
Vrouwelijke ondernemers zoeken juist in tijden van een lancering, de juiste sparringpartner. Als businesscoach kijk ik met je mee vanaf het moment dat je een plan gaat schrijven. Hoe fijn zal het zijn om op alles feedback te krijgen? In coachcalls verder te groeien op weg naar het live gaan van je lancering? Dit hoef je niet alleen te doen. Maak keuzes om in minder tijd samen te werken aan een lanceringsplan. Vraag een gratis adviesgesprek met mij aan om te kijken of wij de juiste match voor elkaar zijn. Via het Business Coach Traject werken we stap voor stap via de juiste planning naar je doelen bij een lancering of nieuwe website.
Lees ook
Gratis E-book voor opzet Marketingplan met 15 Tips
Het schrijven van een marketingplan is heel belangrijk voor je bedrijf of webwinkel. Het gaan werken volgens een plan, zal je meer focus en structuur geven. Door volgens een goede strategie te gaan werken, krijg je overzicht en dit zal je rust gaan geven. Kijk...
Werk met een planner voor meer structuur en overzicht
We kijken nog even terug op afgelopen jaar en zijn alweer druk om nieuwe plannen te maken. Als ondernemer ben je altijd met doelen en acties bezig. Maar hoe kan je het omzetten naar een praktische tool? In dit blog wil ik je graag kennis laten maken met de Purpuz...
Praktische tools voor het inplannen van je Social media
In het vorige blog heb je inspiratie en tips kunnen lezen, bij het inplannen van je content via de sociale media. Via dit blog geef ik 5 tips met praktische tools voor de overige social media. Door het werken met inplannen op een vast moment, ga je volgens een eigen...
Ga op een vaste dag content inplannen op Facebook
Ga op een vaste dag content inplannen op Facebook De meeste vragen van ondernemers over het Facebook beheer, is dat er geen ritme komt in het schrijven van nieuw content. Met de vraag ‘plan jij al je Facebook berichten in op een vaste dag’, zijn er nog maar weinig...