Pinterest is de visuele zoekmachine voor ondernemers

door | jan 2024 | Bloggen, Marketing, Webwinkel, Zoekmachine Optimalisatie (SEO) | 0 Reacties

Elk jaar zien we nieuwe marketing ontwikkelingen in de social media. Maar al enige jaren is er een visuele zoekmachine via de marketing tool Pinterest ontstaan. Nee, Pinterest moet je niet zien als de overige social media kanalen. Want het geeft je zoveel meer. Steeds meer bedrijven en webwinkeliers maken de start met Pinterest. En ook hier is Studio Online Marketing zichtbaar. Ik zie heel veel mogelijkheden en groei voor online zichtbaarheid. Maak hier ook een stap, start met een doelgroep onderzoek want Pinterest is niet meer alleen voor webwinkels interessant. In dit blog geef ik je Pinterest tips om een start te gaan maken.

Zichtbaarheid via Pinterest

Als we naar de statistieken kijken waarop veel bezoekers op websites komen, zie ik nieuwe ontwikkelingen. Want met goede teksten en zoekwoorden kom je verder. De meeste bezoekers komen nog altijd via Google (1), gevolgd door YouTube (2) en dan volgt Pinterest (3) en daarna volgen pas overige social media kanalen. En dan te weten dat de zichtbaarheid niet 2 maanden maar soms wel eens jaren gratis promotie geeft. Hier wil jij toch ook meer van weten? Zo ben ik zelf een onderzoek gestart. Met binnen twee weken mooie resultaten. Pinterest is de visuele zoekmachine en een marketingtool voor jou als ondernemer.

Zoekwoorden onderzoek

Voor Pinterest is het vooral belangrijk dat je gaat schrijven met zoekwoorden. Dus voor een juiste start maak een plan met een zoekwoorden onderzoek. Op welke woorden wil je worden gevonden? De tijd van hashtags ligt hier achter ons. Maar Pinterest is een visuele zoekmachine, dus schrijf waardevol content. Het werkt net als bij Google, je hebt geduld nodig. Maar door met een plan van aanpak te starten, boek je altijd extra succes.

1 = Maak overzicht belangrijkste zoekwoorden
2 = Gebruik hierbij ook zoekbalk Pinterest
3 = Google ads zoekwoorden programma
4 = Ubbersuggest van Neil Patel is aanrader

Website claimen

De start begint met een juiste voorbereiding, werk volgens een plan. Start met een zakelijk account, of zet je huidige hier naar over.  Daarna is het belangrijk om de website te (laten) claimen. Zo krijg je meer inzicht in de statistieken, je bent meer betrouwbaar en onder je pin is je profiel zichtbaar. Maar denk aan meer voordelen zoals, adverteren, betere vindbaarheid in ranking van pins en je komt hoger in zoekopdrachten. Dus stap 1 is je website claimen.

Stappenplan

1 = Ga naar je Pinterest account
2 = Klik op website claimen
3 = Voeg code toe aan je website
4 = Via WordPress met Plugin Yoast

Bepaal je strategie

Wil je Pinterest goed inzetten en snel een goed bereik krijgen, werk dan volgens een marketing strategie. Aan te raden is om een start met twee pins per dag te maken. Ga niet 30 pins achter elkaar plaatsen. Maak er een plan van, via Pinterest kun je zelf twee weken vooruit plannen. Er zijn diverse pins die je kunt plaatsen. Via de planner tool Tailwind kun je ook fijn vooruit plannen. Kijk naar je branding, maak je pins herkenbaar en zorg voor een eigen stijl. Maak de keuze of je alleen organisch of in combinatie met adverteren gaat werken. En nogmaals, zie Pinterest als de visuele zoekmachine. Werk dus met de juiste zoekwoorden. En bij voorkeur, ga dagelijks pinnen. Elke pin heeft een link naar je website.

Bloggen en Pinterest

Schrijf jij ook blog artikelen? Blogs kun je prima extra zichtbaarheid geven via Pinterest. Want bloggen, Google en Pinterest gaan zo goed samen. Ze zijn beide gericht op het schrijven van zoekwoorden. Het heeft in regel 6 tot 8 weken nodig, voordat je extra online zichtbaarheid gaat zien. En elke pin geeft een link naar een blog op je website. Hoe mooi is dat, als er jaren later via Pinterest jouw blogs nog worden gelezen? Ga in je blogs authentiek schrijven, vertel jouw verhaal. Denk ook na dat de blogs 8 weken nodig hebben in meer zichtbaarheid. Dus voor de feestdagen, start ook op tijd met het schrijven van blogs over diverse thema’s.

Borden op Pinterest

Een goede opzet van borden is heel belangrijk op Pinterest. Maak een start met zeker 15 borden. Belangrijk is wel, dat je deze borden op Pinterest goed blijft vullen met nieuwe pins. Ook hier is alles gericht op de juiste zoekwoorden. Schrijf ook een paginatekst met je juiste zoektermen. Denk aan zoekwoorden die je ook in je menu op de website gebruikt. Zie de borden ook als een moodbord van inspiratie om te delen, verwerk zoekwoorden in je teksten. Laat je branding ook terugzien in de borden die je blijft toevoegen op Pinterest.

Pinterest is marketingtool

Laat jouw bedrijf ook groeien met Pinterest. Of je nu een bedrijf of webwinkel hebt, er liggen mooie kansen met Pinterest klaar. Pak jij ze ook? Start vandaag nog een doelgroep onderzoek, altijd vanuit de basis. Werk altijd vanuit een plan, start niet zomaar. Het zou jammer zijn, als je account niet gevuld wordt met waardevol content. De weg naar online zichtbaarheid, dé marketingtool als visuele zoekmachine. Wil jij hier meer over weten? Via het Social Coach Traject geef ik ook advies met een marketingplan om van Pinterest een succes te maken. En leuk als je Studio Online Marketing via Pinterest hier gaat volgen.

 

Lees ook

Verleid online shoppers met goede productfoto’s

Verleid online shoppers met goede productfoto’s

Als je je producten verkoopt via een stenen winkel, dan kunnen bezoekers precies zien wat ze kopen: hoe groot of zwaar het product is, ze kunnen het vastpakken, voelen, aan alle kanten bekijken, er aan ruiken, het uitproberen of passen. Al deze ervaringen mis je in...

Ondernemen is een avontuur

Ondernemen is een avontuur

Wat is het heerlijk om je eigen tijd in te delen, of de wereld rond te reizen; wanneer jij dit wilt. Heb jij het lef om het avontuur als ondernemer aan te gaan? Of sta je al jaren in de ondernemers schoenen? Heb jij het lef om als ondernemer stappen te gaan maken, met...

Klanten die je vertrouwen geven meer uit

Klanten die je vertrouwen geven meer uit

Als je online producten verkoopt dan krijg je hoe dan ook te maken met zogenaamde drempels of barrières: redenen waarom online consumenten niet bij je kopen. Ondanks dat ze het product wel geweldig vinden en het geld er voor over hebben. Een van de grootste...

Voorbereiding voor de feestdagen

Voorbereiding voor de feestdagen

Nog even en dan is het alweer zover, de feestdagen waarin de webshops weer drukke tijden gaan krijgen. Goed om hier op tijd al mee bezig te zijn. Is je website al kerst-proef? Zijn er speciale pagina’s gemaakt, waarin alles voor de feestdagen snel is terug te vinden?...

Download hier het E-book Marketingplan voor
jouw bedrijf of webwinkel

Gratis Business gesprek

Plan een gratis businessgesprek bij Audrey van Studio Online Marketing

Gratis E-book

Business Community