Elk jaar zien we nieuwe marketing ontwikkelingen in de social media. Maar al enige jaren is er een visuele zoekmachine via de marketing tool Pinterest ontstaan. Nee, Pinterest moet je niet zien als de overige social media kanalen. Want het geeft je zoveel meer. Steeds meer bedrijven en webwinkeliers maken de start met Pinterest. En ook hier is Studio Online Marketing zichtbaar. Ik zie heel veel mogelijkheden en groei voor online zichtbaarheid. Maak hier ook een stap, start met een doelgroep onderzoek want Pinterest is niet meer alleen voor webwinkels interessant. In dit blog geef ik je Pinterest tips om een start te gaan maken.
Zichtbaarheid via Pinterest
Als we naar de statistieken kijken waarop veel bezoekers op websites komen, zie ik nieuwe ontwikkelingen. Want met goede teksten en zoekwoorden kom je verder. De meeste bezoekers komen nog altijd via Google (1), gevolgd door YouTube (2) en dan volgt Pinterest (3) en daarna volgen pas overige social media kanalen. En dan te weten dat de zichtbaarheid niet 2 maanden maar soms wel eens jaren gratis promotie geeft. Hier wil jij toch ook meer van weten? Zo ben ik zelf een onderzoek gestart. Met binnen twee weken mooie resultaten. Pinterest is de visuele zoekmachine en een marketingtool voor jou als ondernemer.
Zoekwoorden onderzoek
Voor Pinterest is het vooral belangrijk dat je gaat schrijven met zoekwoorden. Dus voor een juiste start maak een plan met een zoekwoorden onderzoek. Op welke woorden wil je worden gevonden? De tijd van hashtags ligt hier achter ons. Maar Pinterest is een visuele zoekmachine, dus schrijf waardevol content. Het werkt net als bij Google, je hebt geduld nodig. Maar door met een plan van aanpak te starten, boek je altijd extra succes.
1 = Maak overzicht belangrijkste zoekwoorden
2 = Gebruik hierbij ook zoekbalk Pinterest
3 = Google ads zoekwoorden programma
4 = Ubbersuggest van Neil Patel is aanrader
Website claimen
De start begint met een juiste voorbereiding, werk volgens een plan. Start met een zakelijk account, of zet je huidige hier naar over. Daarna is het belangrijk om de website te (laten) claimen. Zo krijg je meer inzicht in de statistieken, je bent meer betrouwbaar en onder je pin is je profiel zichtbaar. Maar denk aan meer voordelen zoals, adverteren, betere vindbaarheid in ranking van pins en je komt hoger in zoekopdrachten. Dus stap 1 is je website claimen.
Stappenplan
1 = Ga naar je Pinterest account
2 = Klik op website claimen
3 = Voeg code toe aan je website
4 = Via WordPress met Plugin Yoast
Bepaal je strategie
Wil je Pinterest goed inzetten en snel een goed bereik krijgen, werk dan volgens een marketing strategie. Aan te raden is om een start met twee pins per dag te maken. Ga niet 30 pins achter elkaar plaatsen. Maak er een plan van, via Pinterest kun je zelf twee weken vooruit plannen. Er zijn diverse pins die je kunt plaatsen. Via de planner tool Tailwind kun je ook fijn vooruit plannen. Kijk naar je branding, maak je pins herkenbaar en zorg voor een eigen stijl. Maak de keuze of je alleen organisch of in combinatie met adverteren gaat werken. En nogmaals, zie Pinterest als de visuele zoekmachine. Werk dus met de juiste zoekwoorden. En bij voorkeur, ga dagelijks pinnen. Elke pin heeft een link naar je website.
Bloggen en Pinterest
Schrijf jij ook blog artikelen? Blogs kun je prima extra zichtbaarheid geven via Pinterest. Want bloggen, Google en Pinterest gaan zo goed samen. Ze zijn beide gericht op het schrijven van zoekwoorden. Het heeft in regel 6 tot 8 weken nodig, voordat je extra online zichtbaarheid gaat zien. En elke pin geeft een link naar een blog op je website. Hoe mooi is dat, als er jaren later via Pinterest jouw blogs nog worden gelezen? Ga in je blogs authentiek schrijven, vertel jouw verhaal. Denk ook na dat de blogs 8 weken nodig hebben in meer zichtbaarheid. Dus voor de feestdagen, start ook op tijd met het schrijven van blogs over diverse thema’s.
Borden op Pinterest
Een goede opzet van borden is heel belangrijk op Pinterest. Maak een start met zeker 15 borden. Belangrijk is wel, dat je deze borden op Pinterest goed blijft vullen met nieuwe pins. Ook hier is alles gericht op de juiste zoekwoorden. Schrijf ook een paginatekst met je juiste zoektermen. Denk aan zoekwoorden die je ook in je menu op de website gebruikt. Zie de borden ook als een moodbord van inspiratie om te delen, verwerk zoekwoorden in je teksten. Laat je branding ook terugzien in de borden die je blijft toevoegen op Pinterest.
Pinterest is marketingtool
Laat jouw bedrijf ook groeien met Pinterest. Of je nu een bedrijf of webwinkel hebt, er liggen mooie kansen met Pinterest klaar. Pak jij ze ook? Start vandaag nog een doelgroep onderzoek, altijd vanuit de basis. Werk altijd vanuit een plan, start niet zomaar. Het zou jammer zijn, als je account niet gevuld wordt met waardevol content. De weg naar online zichtbaarheid, dé marketingtool als visuele zoekmachine. Wil jij hier meer over weten? Via het Social Coach Traject geef ik ook advies met een marketingplan om van Pinterest een succes te maken. En leuk als je Studio Online Marketing via Pinterest hier gaat volgen.
Lees ook
Hoger in Google door bloggen voor zichtbaarheid
Wat is nou de tegenhanger van betaald adverteren? Juist, start met bloggen. Nee, niet voor vier tot zes blogs, maar ga regelmatig bloggen. Want elke nieuwe blog tekst, zal je meer online zichtbaarheid gaan geven.
Webwinkels adverteren bij Winkelen in Holland
Webwinkels zie je gaan en komen. Als je producten hebt met een duidelijk niche, kun je heel ver komen. Als webwinkel eigenaar met 15 jaar een webshop weet ik wat hier allemaal bij komt kijken. Sinds 2010 geef ik webwinkels de mogelijkheid om…
Notificaties uitzetten, voor meer focus tijdens je werkdag
Laat jij je snel afleiden door alle geluiden om je heen? Wil je de juiste focus behouden tijdens je drukke werkdag, moet je eens kritisch naar je omgeving kijken. Waar ligt je telefoon? Hoe vaak komt er een notificatie langs via je laptop of mobiel? Als ik dat aan...
Maak een stappenplan bij lancering van dienst of product
Bij het lanceren van een nieuwe dienst of product, is het belangrijk om te werken vanuit een goed plan. Wanneer je jouw potentiële klanten direct de juiste branding laat zien, ga je de verbinding aan. Want waarom zou je pas starten met promotie als het product online staat?