Wat is een community
Social media management is het opzetten, organiseren en onderhouden van alle social media kanalen die een webwinkel bezig. Denk aan Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en YouTube. Een goede content wordt eerder gedeeld en zal meer bereik geven in de doelgroep. In een community deel je meer kennis. Dit werkt erg goed voor de klantenrelatie op lange termijn. Je vergroot direct de betrokkenheid van je klanten en volgers.
Facebook groep als community
Platforms als Facebook en Instagram zijn ideale online plekken om zicht te verzamelen, maar ook via blogs of een forum. Organiseer hier ook evenementen, laat je volgers het actief meedelen en betrek ze hierbij. Hiermee zal je doelgroep blijven groeien en je volgers groeien uit tot tot fans van je webwinkel. In de aanloop naar de feestdagen in december, is het een goed idee om Facebook groepen op te zetten. Hier kan je doelgroep samen worden gebracht. Als voorbeeld: Hip & Stip Kaarten heeft een Facebook groep opgezet voor liefhebbers van Postcrossing. Via de groep Postcrossing Holland, kan je alles hierover delen. De webwinkel laat zich hier zelf ook zien, er worden winacties gedaan en er is veel betrokkenheid. Inmiddels heeft de groep 850 leden en blijft dagelijks groeien. Ideaal want nu is het mogelijk om een groep vanuit je zakelijke Facebook pagina op te zetten. Deze is te koppelen, dus je kunt vanuit je bedrijfsnaam in de groep berichten plaatsen. Maak hier gebruik van.
Werk je zelf ook al met een groep of forum? Wat werkt goed als extra community?