Het algoritme bepaalt wat je op de tijdlijn te zien krijgt, maar hoe werkt dit nou? Vaak ontvang ik vragen van klanten hierover, maar niemand weet hoe het algoritme precies werkt. Het algoritme is wel een proces dat alle beschikbare berichten rangschikt, die kunnen worden weergegeven op de tijdlijn van een gebruiker. Op een basis van hoe waarschijnlijk die gebruiker er een positieve reactie op zal krijgen. Door posts te laten zien die het meest voor je betekenen en die je graag wilt zien. Facebook bepaalt met behulp van een ranking wat voor jou waardevolle content zal zijn. Als ordenen van verhalen in je nieuwsfeed.
Social media en het algoritme
Het algoritme bepaalt dus hoe onze tijdlijn er op sociale media uit komt te zien. En deze algoritmes veranderen constant, dit maakt het lastig om het algoritme te leren kennen. Voor bedrijven en webwinkeliers is het lastig om hiermee rekening te houden. Het is en blijft een formule, die er op de achtergrond voor zorgt dat de websites kunnen inspelen op de behoeftes van de gebruiker. De algoritmes worden voortdurend aangepast om de persoonlijke inhoud te stimuleren. Lees mijn 5 tips om hier beter mee om te leren gaan.
#1 Maak je content persoonlijk
Geef je bedrijf of webwinkel een gezicht. Mensen doen zaken met mensen en niet met logo’s. Maak jezelf dus zichtbaar en zorg voor interactie met je volgers. Door een band met je volgers op te bouwen, krijg je de ‘gunfactor’ en het vertrouwen. Hierdoor zal je meer interactie gaan krijgen in de socials. En dit is weer bevordelijk voor het algoritme. Laat jezelf zien, kijk wat goed bij je bedrijf past. Werk op Instagram met Stories of doe eens een Facebook Live. Maar laat vooral op alle social media kanalen dezelfde foto van jezelf als persoon achter het bedrijf zien. Hiermee maak je het al persoonlijk met herkenbaarheid.
#2 Plaats waardevolle content
Waardevolle content krijgt meer zichtbaarheid en is hierbij extra belangrijk. Plaats dus niet op Instagram alleen een hashtag onder een foto of video. Vertel vooral het verhaal achter de foto, geef hiermee de waarde aan je content. Want waardevolle berichten zal zo meer zichtbaarheid gaan krijgen bij je volgers. Maar wat is dan waardevolle content? Denk hierbij aan adviezen en tips over een product en geef kennis waar jouw volgers op zitten te wachten. Weet dus altijd wie jouw doelgroep is, zo blijf je bewust met waardevolle content bezig. Plaats de ‘tip van de week’of schrijf goede items volgens een thema, dit geeft succes.
#3 Gebruik goede duidelijke sfeerbeelden
Regelmatig zie ik accounts langskomen met matige foto’s en sfeerbeelden. Het is altijd zo dat mooie foto’s meer likes genereren, dus geef hier ook extra aandacht aan. Leer hierbij beter fotograferen of investeer in een goede fotoshoot om nieuw beeldmateriaal te verzamelen. Dit is het altijd waard, denk aan fotos’ van jezelf maar ook sfeerbeelden die je bedrijf de juiste uitstraling geven. Gebruik deze voor je blog, sociale media en website.
#4 De juiste hashtags plaatsen op Instagram
Hashtags zijn heel belangrijk voor meer zichtbaarheid op Instagram. Gebruik ze ook goed, om hiermee je doelgroep te vergroten. Verplaats je ook eens in je volgers, waar zouden ze naar zoeken? Weet wat de juiste zoekwoorden voor je bedrijf of webwinkel zijn. Mijn advies is om een combinatie van grotere hashtags te gebruiken, samen met lokale woorden. Denk hierbij aan je woonplaats en eigen # hashtags waar je content onder gaat plaatsen. Een eigen hashtag is hierbij een aanrader. Kijk maar eens naar #52socialmediatips op Instagram.
#5 Plaats een bericht op een ander tijdstip
Dit is een fijne tip die je op Facebook en Instagram gaat gebruiken. Plaats eens een bericht op een ander tijdstip. Post niet altijd alleen op het moment wanneer je volgers het meest online zijn. Mijn tip om 15 minuten voordat je actieve volgers online zijn, te gaan posten. Zo ben je vaak als eerste zichtbaar op het meest actieve tijdstip. Dus als volgens je statistieken je volgers rond 20.30 vooral online zijn, plan het dan net wat eerder in. Je volgers zien de post dan snel bovenin het nieuwsoverzicht. Maak je hier zelf ook al gebruik van?
Nog een bonustip voor je Facebook pagina
Facebook blijft veranderen, met alle nieuwe updates kan het zo weer snel anders zijn. Nog maar 15% van je volgers zien jouw berichten ook echt in het nieuwsoverzicht langskomen. En hier gaan we vandaag nog iets aan doen, gebruik daarom deze tip:
Ga naar je zakelijke pagina bovenaan in het menu:
- Klik op het driehoekje bij ‘Volgend’
- Zet het vinkje altijd op ‘Als eerste weergeven’
- Controleer dit met regelmaat en deel deze tip met je volgers
- In totaal mag je van Facebook 30 pagina’s als 1e weergeven
Social Media is en blijft ‘doen en opnieuw proberen’. Zeker met het vernieuwde algoritme waar we dus mee te maken krijgen. Heb je hulp nodig bij het inplannen van Facebook content, of wil je meer uit je statistieken halen? Ik help je hier graag bij, neem contact met mij op. Bij interesse voor een samenwerking, plan ik graag een vrijblijvend adviesgesprek in!