Voor een bedrijf of webshop is het belangrijk om te blijven evalueren. Alles inzichtelijk maken, reflecteren en vooruitkijken. Welke stappen kun je hierbij maken om verder te komen? Want met belangrijke informatie ga je weer nieuwe groei in jouw bedrijf ervaren. In dit blog deel ik zeven tips die je zeker meer inzicht in je bedrijf geven. En welke taken moet je zeker op een vaste tijd terug laten komen? Maak het nu inzichtelijk, want meten is weten.
Meten is weten
Door onderzoek te doen naar klantgedrag, werkwijze en tijd plannen voor je klanten, de maandomzet tot je social media ga je veel informatie inzichtelijk maken. Veel ondernemers werken hier nog te weinig mee. Of na verloop van tijd, denk je het wel te weten. Maar het is zo belangrijk om gegevens inzichtelijk te maken om verder te komen bij het werken van doelen behalen. Meten is weten, ga dus op een vaste dag/maand hiermee aan de slag. Door te blijven evalueren, doelen bijstellen en taken inzichtelijk maken, hou je focus en overzicht.
Tip 1: Doelgroep onderzoek
Blijf in verbinding met je doelgroep en ideale klant. Zo adviseer ik ondernemers ook 1-2 keer per jaar een doelgroep en ideale klant onderzoek te doen. Want je bedrijf groeit verder en hoort hier je huidige doelgroep nog bij? Ook dit kan veranderen. Via Instagram Story verhalen kun je polls en vragen plaatsen, zodat je in verbinding met je volgers blijft. Deze antwoorden kunnen je verder brengen in het onderzoek. Denk ook eens aan een klanttevredenheid onderzoek. Zo krijg je inzicht in de ervaringen van de huidige klanten.
Tip 2: Google Analytics
Analyseer websiteverkeer en gebruikstrends met tools zoals Google Analytics. Maak het inzichtelijk en bekijk waar nog verbeterpunten voor je website liggen. Blijf zo steeds je website optimaliseren om de conversie te verhogen. Kijk welke pagina’s, diensten en producten goed worden bekeken. Via welk platform komen nieuwe potentiële klanten naar je website? Hier zit heel veel praktische informatie die je kunt gebruiken om je diensten nog beter zichtbaar te maken. Plan een dag per week/maand in om hier bewust naar te kijken.
Tip 3: Jaaromzet
Begin van het nieuwe jaar starten we met doelen en een plan. Het eerste kwartaal zijn we hier actief mee bezig, maar wat dan? Je hebt een omzet jaardoel klaarstaan, maar kijk maandelijks hoe je ervoor staat. Want uiteindelijk wil je eind van het jaar dit doel gaan behalen. Hoeveel diensten of producten moet je nog gaan verkopen om dit doel te gaan behalen? Sta niet stil, maar kijk vooruit. Want meten is weten, maak het met evaluatie steeds weer inzichtelijk. Met het werken van een marketingplan, ga je concrete doelen behalen.
Tip 4: Social Media
Niets is zo belangrijk als je social media in beeld te brengen. Schrijf je content voor de juiste doelgroep? Wat zeggen je statistieken en is dit nog het juiste platform voor jou? Gebruik hier een tool als Google Analytics ook goed bij. Blijf de platformen evalueren, want social media gaat snel. Je moet hierin meegaan. LinkedIn zal in 2024 nog meer mogelijkheden geven. Maar denk voor je bedrijf of webwinkel zeker ook aan Pinterest, de visuele zoekmachine. Weet dat je niet overal zichtbaar kunt zijn. Maak door evaluatie per jaar de juiste keuzes.
Tip 5: Balans en evaluatie
December staat voor een terugblik op dit jaar maar zeker ook vooruitkijken. Werken vanuit de juiste balans met een evaluatie doen we extra eind van het jaar. Maak je huidige jaar inzichtelijk, want dit geeft zoveel antwoorden. Kijk vooruit met een nieuw plan, hoe ga je verder? Welke doelen neem je mee en wat is er dit jaar behaald? En waar ben je vooral trots op? Zakelijke doelen zijn heel belangrijk voor je bedrijf, maar persoonlijke doelen brengen je verder als ondernemer. Maak de juiste balans tussen privé en je werk in een nieuw plan.
Tip 6: Taken batchen
Als aanvulling op deze tips wil ik je adviseren om zoveel mogelijk taken te gaan batchen. Dit is de weg naar meer productief werken. Ga zoveel mogelijk dezelfde taken op één dag inplannen. Werk met themadagen voor je administratie, schrijven van content als blog en nieuwsbrief op een vaste dag tot de social media. Want door steeds een nieuwe taak in te zetten, zal het meer tijd geven om je focus goed te houden. Werk met themadagen en plan evaluatie per maand ook in. Schrijf dit uit in je planner, ga zo bewust productief werken.
Tip 7: Voorraadbeheer
Voor webwinkeliers is een effectief voorraadbeheer van essentieel belang. Evalueer dus regelmatig de voorraad, verkoopsnelheden en de bestelprocessen om conversie te verhogen. Neem dit mee in je content op social media, dit geeft ruimte voor nieuwe producten. Met marketingacties kun je hierin veel bereiken. Denk ook aan het balansen van je producten eind van het jaar. Heel belangrijk voor webwinkels om het jaar goed inzichtelijk te krijgen. Zo maak je weer nieuwe keuzes welke producten in de uitverkoop gaan en waar ruimte is voor iets nieuws. Niet alleen eind dit jaar is dit belangrijk, maar laat evaluatie elke maand weer in je planning terugkomen. Dit is de weg naar meer inzicht, overzicht en structuur in je bedrijf.
Gratis marketingplan
Via ons Business Coach Traject werken klanten bewust aan het doelgroep onderzoek met analyse naar je ideale klant. Voor een juiste basis is dit de belangrijke start naar verdere groei ontwikkeling. Voor diverse klanten werken we met een marketingplan, met business en zelfontwikkeling. Via coaching blijven we samen evalueren en inzicht in het groeiproces houden. En in de laatste maand van het jaar ontvang je een evaluatieformulier voor jouw bedrijf. Dit geeft extra inzicht voor nieuwe keuzes die je weer gaat maken. Maar laat je ook stilstaan bij de groei in jouw bedrijf. Welke doelen neem jij mee naar de nieuwe maand of volgend jaar?
Wil je gaan werken met doelen en een marketingplan? Download hier ons gratis E-book en ga zelf aan de slag met het marketingplan. Deze is altijd gratis bij ons aan te vragen.
Lees ook
Start met LinkedIn voor meer zichtbaarheid van je bedrijf
LinkedIn bestaat inmiddels al meer dan 15 jaar, maar is allang niet alleen een CV-databank meer. Inmiddels is LinkedIn uitgegroeid tot een populair content platform voor zakelijke bedrijven. Doordat steeds meer van mijn klanten de weg naar LinkedIn vinden, werd het...
Omdenken in tijden van het coronavirus voor ondernemers
Wat kan het leven voor jezelf, je gezin en je bedrijf er ineens anders uitzien. In tijden van het Corona-virus staan we voor een verandering. In de zorg, bij de supermarkten, in het onderwijs en andere sectoren wordt er dag en nacht doorgewerkt. Terwijl het werk voor...
Spoor obstakels op je website op en verkoop meer
Zonder dat je het zelf in de gaten hebt liggen er allerlei drempels op je website. Dingen waardoor bezoekers niet tot een aankoop over gaan. Als in een fysieke kledingwinkel geen paskamers aanwezig zijn, dan is dat een reden voor bezoekers om er niet te kopen. Het...
Meer balans in je drukke werkweek voor ondernemers
Bij de start van een nieuw jaar geef ik veel advies aan bedrijven en webwinkeliers om met een goede planning te gaan werken. Dit doe ik door te werken volgens een gericht marketingplan. En het gaan werken volgens een duidelijk plan, zal je hierbij zeker meer focus en...